Doktor doktorów
Wydawnictwo Marek DerewieckiRok wydania: 2012
ISBN: 978-83-61199-24-3
Oprawa: twarda
Ilość stron: 272
Wymiary: 145 * 205
Dostępność: Dostępna za 3-5 dni
48.50 zł
Święty Tomasz był myślicielem uniwersalnym. Rzadko kiedy w historii kultury i nauki spotyka się kogoś, kto uporządkował w sposób jasny tak szeroki horyzont ludzkiej myśli, jak on to właśnie uczynił. Obejmuje on Pismo Święte, Ojców Kościoła, wcześniejszych od niego teologów i autorów świeckich. Całe to ogromne dziedzictwo ludzkiej myśli Tomasz uczynił swoim, przyswoił go sobie, przekształcił w dynamiczną i harmonijną syntezę. Obdarzony był on tak niezwykłą pamięcią, że zapamiętywał raz na zawsze i dokładnie treść dzieła po jego przeczytaniu. Tak porządkował w swoim umyśle różne argumenty, iż był w stanie dyktować dzieła jednocześnie trzem albo czterem jego sekretarzom. Kiedy papież Urban polecił mu zebranie w jednym tomie komentarzy Ojców Kościoła do Ewangelii, odwiedzał różne klasztorne biblioteki i po przeczytaniu odpowiednich dzieł ich treść przechowywał w pamięci w taki sposób, że później, gdy redagował Catena aurea in Evangelia, wydawało się, że ma przed oczami wszystkie te teksty, które wcześniej czytał. Wolny był od ambicji jakiejkolwiek ziemskiej kariery, zarówno świeckiej, akademickiej, jak i kościelnej. Nie przejmował się pożywieniem, mieszkaniem i ubiorem. Wilhelm z Tocco pisze, iż małżeństwo z Mądrością dawało mu tyle radości, że nie cenił innych radości i przyjemności. Życie oparte na modlitwie, studiowaniu, refleksji, naukowym poszukiwaniu i przekazywaniu owoców swojej pracy innym, czyniło go szczęśliwym.
SPIS TREŚCI
Przedmowa 5
Wstęp 7
1. Okres średniowiecza 9
2. Średniowieczna nauka 12
3. Średniowieczne uniwersytety 14
4. Scholastyka 15
5. Pisanie dzieł 18
6. Język scholastyczny 19
7. Źródła doktrynalne scholastyki 19
8. Działalność dydaktyczna 20
9. Czarna legenda średniowiecza 22
10. Święty Tomasz z Akwinu „doktorem doktorów” 23
11. Honorowe tytuły św. Tomasza 25
12. Święty Tomasz doktorem Kościoła 26
13. Święty Tomasz w ikonografii 28
14. Najbardziej znani tomiści 28
I. Chwalebny żywot 29
1.1. Dzieciństwo 29
1.2. Pobyt w opactwie Monte Cassino 30
1.3. Studia na uniwersytecie w Neapolu 31
1.4. Dominikańskie powołanie 32
1.5. W szkole św. Alberta Wielkiego 36
1.6. Pobyt w Paryżu 38
1.7. Powrót do Italii 42
1.8. Na nowo w Paryżu 45
1.9. Koniec ziemskiego pielgrzymowania 46
1.10. Sławny grób 51
1.11. Potępienie 53
1.12. Proces kanonizacyjny 55
1.13. Chronologia życia 56
II. Charakterystyka postaci 61
2.1. Kontemplatyk 63
2.2. Dystans do rzeczywistości ziemskiej 65
2.3. Wierność w stosunku do przyjaciół 66
2.4. Mąż modlitwy 67
2.5. Apostoł pióra 68
2.6. Styl jego pism 70
2.7. Talent dydaktyczny 71
2.8. Portret moralny 72
2.9. Dar słowa 73
III. Filozof 75
3.1. Główne problemy filozofii średniowiecznej 77
Spór o powszechniki 78
Wiara i rozum 80
Problem Boga 81
Problem człowieka 82
Natura 84
Państwo i społeczeństwo 85
3.2. Ogólna charakterystyka filozofii św. Tomasza z Akwinu 87
3.2.1. Problem bytu 89
Oryginalność metafizyki św. Tomasza 89
Metoda metafizyki 91
Pierwsze zasady metafizyki 91
Konstytutywne elementy bytu 92
Samoistnienie istnienia 93
Aktualność metafizyki 93
3.2.2. Problem poznania 96
Władze poznawcze człowieka 96
Intencjonalność ludzkiego poznania 98
Doktryna abstrakcji 99
Wartość ludzkiego poznania 100
Wiara i rozum 101
3.2.3. Zagadnienie transcendentaliów 102
3.2.4. Zagadnienie języka 106
3.2.5. Problem moralny (system etyczny) 108
Prawo 112
3.2.6. Doktryna społeczeństwa i państwa 113
3.3. Synteza filozofii św. Tomasza z Akwinu. 24 tezy tomistyczne 114
3.4. Przedsionki wiary 121
IV. Teolog 123
4.1. Nazwa teologa 124
4.2. Pojęcie nauki 125
4.3. Teologia jako nauka 126
4.4. Konieczność teologii 128
4.5. Przedmiot formalny teologii 128
4.6. Metoda teologicznych poszukiwań 129
4.7. Źródła teologii 129
4.8. Teologia potrzebuje filozofii 130
4.9. Dar wiedzy 132
V. Doktor boskości 133
5.1. Zjawisko ateizmu 135
5.2. Istnienie boga nie jest bezpośrednio oczywiste 136
Bóg jest istnieniem samoistnym (ipsum esse subsistens) 137
5.3. Pięć „dróg” 138
5.4. Kim jest Bóg? 140
5.5. Natura Boga 141
5.6. Atrybuty (przymioty) Boga 143
5.7. Życie i operacje (działanie) Boga 146
5.8. Trójca Święta 148
5.9. Jezus Chrystus 149
Tajemnica Wcielenia 150
Herezje chrystologiczne 151
Dzieciństwo i działalność publiczna Chrystusa 152
Męka Chrystusa 153
Zstąpienie do piekieł i zmartwychwstanie 155
Wniebowstąpienie 155
Chrystus głową Kościoła 156
Chrystus jako wychowawca 156
5.10. Stosunek Boga do świata 157
5.11. Kościół 158
Pochodzenie Kościoła 159
Znamiona Kościoła 160
Struktury Kościoła 160
Kościół i świat 162
VI. Doktor anielski 163
6.1. Istnienie aniołów 164
6.2. Natura aniołów 165
6.3. Aktywność aniołów 167
6.4. Hierarchia aniołów 169
6.5. Anioł Stróż 170
VII. Doktor Eucharystii 171
7.1. Teolog Eucharystii 173
7.2. Ministrem (szafarzem) Eucharystii jest kapłan 174
7.3. Eucharystia i męka Chrystusa 175
7.4. Czym jest Najświętszy Sakrament? 176
7.5. Dlaczego Chrystus ustanowił Eucharystię? 177
7.6. Jakie są skutki Eucharystii? 178
7.7. Święty Tomasz piewcą Eucharystii 179
VIII. Doktor człowieczeństwa 182
8.1. Poznanie i wola człowieka 183
8.2. Dusza 184
IX. Magisterium kościoła o św. Tomaszu z Akwinu 187
9.1. Wypowiedzi papieży 187
9.2. Lista dokumentów Magisterium Kościoła o św. Tomaszu 203
X. Dzieła św. Tomasza z Akwinu 207
10.1. Lista dzieł według „oficjalnego katalogu” Bartłomieja z Kapui 208
10.2. Podział tematyczny i chronologia dzieł 210
10.3. Wydania dzieł św. Tomasza 214
10.4. Na temat autentyczności i chronologii dzieł 216
10.5. Dzieła św. Tomasza z Akwinu w języku polskim 217
10.6. Charakterystyka głównych i niektórych pomniejszych dzieł św. Tomasza z Akwinu 219
Sommario 238
Zakończenie 239
1. Przyszłość tomizmu 239
2. Znaczenie św. Tomasza dla Kościoła i kultury 242
Bibliografia 244
Indeks osób 261
SPIS TREŚCI
Przedmowa 5
Wstęp 7
1. Okres średniowiecza 9
2. Średniowieczna nauka 12
3. Średniowieczne uniwersytety 14
4. Scholastyka 15
5. Pisanie dzieł 18
6. Język scholastyczny 19
7. Źródła doktrynalne scholastyki 19
8. Działalność dydaktyczna 20
9. Czarna legenda średniowiecza 22
10. Święty Tomasz z Akwinu „doktorem doktorów” 23
11. Honorowe tytuły św. Tomasza 25
12. Święty Tomasz doktorem Kościoła 26
13. Święty Tomasz w ikonografii 28
14. Najbardziej znani tomiści 28
I. Chwalebny żywot 29
1.1. Dzieciństwo 29
1.2. Pobyt w opactwie Monte Cassino 30
1.3. Studia na uniwersytecie w Neapolu 31
1.4. Dominikańskie powołanie 32
1.5. W szkole św. Alberta Wielkiego 36
1.6. Pobyt w Paryżu 38
1.7. Powrót do Italii 42
1.8. Na nowo w Paryżu 45
1.9. Koniec ziemskiego pielgrzymowania 46
1.10. Sławny grób 51
1.11. Potępienie 53
1.12. Proces kanonizacyjny 55
1.13. Chronologia życia 56
II. Charakterystyka postaci 61
2.1. Kontemplatyk 63
2.2. Dystans do rzeczywistości ziemskiej 65
2.3. Wierność w stosunku do przyjaciół 66
2.4. Mąż modlitwy 67
2.5. Apostoł pióra 68
2.6. Styl jego pism 70
2.7. Talent dydaktyczny 71
2.8. Portret moralny 72
2.9. Dar słowa 73
III. Filozof 75
3.1. Główne problemy filozofii średniowiecznej 77
Spór o powszechniki 78
Wiara i rozum 80
Problem Boga 81
Problem człowieka 82
Natura 84
Państwo i społeczeństwo 85
3.2. Ogólna charakterystyka filozofii św. Tomasza z Akwinu 87
3.2.1. Problem bytu 89
Oryginalność metafizyki św. Tomasza 89
Metoda metafizyki 91
Pierwsze zasady metafizyki 91
Konstytutywne elementy bytu 92
Samoistnienie istnienia 93
Aktualność metafizyki 93
3.2.2. Problem poznania 96
Władze poznawcze człowieka 96
Intencjonalność ludzkiego poznania 98
Doktryna abstrakcji 99
Wartość ludzkiego poznania 100
Wiara i rozum 101
3.2.3. Zagadnienie transcendentaliów 102
3.2.4. Zagadnienie języka 106
3.2.5. Problem moralny (system etyczny) 108
Prawo 112
3.2.6. Doktryna społeczeństwa i państwa 113
3.3. Synteza filozofii św. Tomasza z Akwinu. 24 tezy tomistyczne 114
3.4. Przedsionki wiary 121
IV. Teolog 123
4.1. Nazwa teologa 124
4.2. Pojęcie nauki 125
4.3. Teologia jako nauka 126
4.4. Konieczność teologii 128
4.5. Przedmiot formalny teologii 128
4.6. Metoda teologicznych poszukiwań 129
4.7. Źródła teologii 129
4.8. Teologia potrzebuje filozofii 130
4.9. Dar wiedzy 132
V. Doktor boskości 133
5.1. Zjawisko ateizmu 135
5.2. Istnienie boga nie jest bezpośrednio oczywiste 136
Bóg jest istnieniem samoistnym (ipsum esse subsistens) 137
5.3. Pięć „dróg” 138
5.4. Kim jest Bóg? 140
5.5. Natura Boga 141
5.6. Atrybuty (przymioty) Boga 143
5.7. Życie i operacje (działanie) Boga 146
5.8. Trójca Święta 148
5.9. Jezus Chrystus 149
Tajemnica Wcielenia 150
Herezje chrystologiczne 151
Dzieciństwo i działalność publiczna Chrystusa 152
Męka Chrystusa 153
Zstąpienie do piekieł i zmartwychwstanie 155
Wniebowstąpienie 155
Chrystus głową Kościoła 156
Chrystus jako wychowawca 156
5.10. Stosunek Boga do świata 157
5.11. Kościół 158
Pochodzenie Kościoła 159
Znamiona Kościoła 160
Struktury Kościoła 160
Kościół i świat 162
VI. Doktor anielski 163
6.1. Istnienie aniołów 164
6.2. Natura aniołów 165
6.3. Aktywność aniołów 167
6.4. Hierarchia aniołów 169
6.5. Anioł Stróż 170
VII. Doktor Eucharystii 171
7.1. Teolog Eucharystii 173
7.2. Ministrem (szafarzem) Eucharystii jest kapłan 174
7.3. Eucharystia i męka Chrystusa 175
7.4. Czym jest Najświętszy Sakrament? 176
7.5. Dlaczego Chrystus ustanowił Eucharystię? 177
7.6. Jakie są skutki Eucharystii? 178
7.7. Święty Tomasz piewcą Eucharystii 179
VIII. Doktor człowieczeństwa 182
8.1. Poznanie i wola człowieka 183
8.2. Dusza 184
IX. Magisterium kościoła o św. Tomaszu z Akwinu 187
9.1. Wypowiedzi papieży 187
9.2. Lista dokumentów Magisterium Kościoła o św. Tomaszu 203
X. Dzieła św. Tomasza z Akwinu 207
10.1. Lista dzieł według „oficjalnego katalogu” Bartłomieja z Kapui 208
10.2. Podział tematyczny i chronologia dzieł 210
10.3. Wydania dzieł św. Tomasza 214
10.4. Na temat autentyczności i chronologii dzieł 216
10.5. Dzieła św. Tomasza z Akwinu w języku polskim 217
10.6. Charakterystyka głównych i niektórych pomniejszych dzieł św. Tomasza z Akwinu 219
Sommario 238
Zakończenie 239
1. Przyszłość tomizmu 239
2. Znaczenie św. Tomasza dla Kościoła i kultury 242
Bibliografia 244
Indeks osób 261
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także: