Dziennikarstwo i media muzyczne a polityka
ScriptoriumRok wydania: 2020
ISBN: 978-83-955780-4-5
Oprawa: miękka
Ilość stron: 336
Wymiary: 150 x 210
Dostępność: Na półce
63.00 zł
Publikacja Dziennikarstwo i media muzyczne a polityka to zbiór czternastu artykułów, które wpisują się w obszar badań nad mediami i koncentrują swoją uwagę nad związkami wyróżnionych w tytule studium pól działań. Te trzy kręgi kulturowe tworzą wzajemne siły oddziaływań i przyciągań, terytoria, wymagające namysłu i interpretacji. Przedmiotem refleksji w tej publikacji są sploty medialne dziennikarstwa muzycznego z politycznymi uwarunkowaniami. Słusznie piszą we wstępie do tomu jego redaktorzy W badaniach nad dziennikarstwem i mediami muzycznymi (dalej: dimm) nie sposób pominąć szerszej perspektywy zjawisk wykraczających poza ich artystyczne, społeczne i kulturowe oddziaływanie, czyli sfer, w których tradycyjnie się je postrzega. Stąd w naukowej refleksji z pewnością trzeba zwrócić uwagę choćby na aspekty ekonomiczne oraz polityczne, od których zarówno muzyka, zwłaszcza popularna, jak i środki komunikowania społecznego/masowego służące jej upowszechnianiu często były i nadal pozostają - oczywiście w różnym stopniu - zależne. Takie podejście do dimm potwierdza jednocześnie pokaźny potencjał obszaru, w ramach jakiego poruszają się autorzy.
Zbiór jest bardzo interesujący, wzbogaca naszą wiedzę o problematyce dziennikarstwa muzycznego, zanurzonego w rzeczywistości, o której już Arystoteles pisał, iż jest czymś naturalnym, "nauką naczelną", stworzoną przez ludzi. Polityka bowiem, bo o tę sferę egzystencji człowieka tu chodzi, przenika intensywnie naszą codzienność i wnika głęboko w tkankę powszednich spraw.
Redaktorzy publikacji sprawnie wyjaśniają: Naturalna wieloaspektowość i multidyscyplinarność merytoryczna oraz metodologiczna nauk o mediach, a tym bardziej rozmaitość samej muzyki (rock, jazz, pop, klasyka etc), niejako implikują konieczność wyjaśniania korelacji zachodzących między nimi. Tymczasem główny nurt zainteresowań badaczy reprezentujących nauki humanistyczne, czy społeczne ogniskował się dotychczas przede wszystkim na recepcji zjawisk łączących muzykę popularną z innymi aspektami rzeczywistości, ale de facto nie mediami - i zazwyczaj odnosił się do epoki PRL-u. W literaturze nie brakuje też analiz dotyczących konkretnych gatunków muzycznych (zwłaszcza rocka i jazzu), czy prac poświęconych wybranym zespołom/muzykom oraz ich twórczości. Zdecydowanie rzadziej podejmowanymi zagadnieniami są kwestie prasy (mediów) muzycznej, tudzież studia nad polskim dziennikarstwem muzycznym.
Poziom merytoryczny artykułów, ich zaplecze teoretyczne i wykorzystana literatura przedmiotu sprawiają, że mamy do czynienia z osiągnięciem wartościowym, poszerzającym pole dotychczasowej wiedzy, stawiającym istotne pytania i dostarczającym oryginalnych perspektyw poznawczych.
prof. UMK dr hab. Paweł Tański
Zbiór jest bardzo interesujący, wzbogaca naszą wiedzę o problematyce dziennikarstwa muzycznego, zanurzonego w rzeczywistości, o której już Arystoteles pisał, iż jest czymś naturalnym, "nauką naczelną", stworzoną przez ludzi. Polityka bowiem, bo o tę sferę egzystencji człowieka tu chodzi, przenika intensywnie naszą codzienność i wnika głęboko w tkankę powszednich spraw.
Redaktorzy publikacji sprawnie wyjaśniają: Naturalna wieloaspektowość i multidyscyplinarność merytoryczna oraz metodologiczna nauk o mediach, a tym bardziej rozmaitość samej muzyki (rock, jazz, pop, klasyka etc), niejako implikują konieczność wyjaśniania korelacji zachodzących między nimi. Tymczasem główny nurt zainteresowań badaczy reprezentujących nauki humanistyczne, czy społeczne ogniskował się dotychczas przede wszystkim na recepcji zjawisk łączących muzykę popularną z innymi aspektami rzeczywistości, ale de facto nie mediami - i zazwyczaj odnosił się do epoki PRL-u. W literaturze nie brakuje też analiz dotyczących konkretnych gatunków muzycznych (zwłaszcza rocka i jazzu), czy prac poświęconych wybranym zespołom/muzykom oraz ich twórczości. Zdecydowanie rzadziej podejmowanymi zagadnieniami są kwestie prasy (mediów) muzycznej, tudzież studia nad polskim dziennikarstwem muzycznym.
Poziom merytoryczny artykułów, ich zaplecze teoretyczne i wykorzystana literatura przedmiotu sprawiają, że mamy do czynienia z osiągnięciem wartościowym, poszerzającym pole dotychczasowej wiedzy, stawiającym istotne pytania i dostarczającym oryginalnych perspektyw poznawczych.
prof. UMK dr hab. Paweł Tański
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Fortece nad kanałem cz.VI
• Rzeczpospolita uczonych
• Syberia 1917–1922
• Polska jako junior partner?
• Krechowiacy polegli w walce o niepodległość Polski i zmarli na służbie
• Artyleria polowa Wojska Polskiego 1918-1939
• Labirynty herezji
• Gułag
• Trubadur z wyboru
• Zwierzyńce ogrodowe na terenie dawnej Rejencji Opolskiej
• Rzeczpospolita uczonych
• Syberia 1917–1922
• Polska jako junior partner?
• Krechowiacy polegli w walce o niepodległość Polski i zmarli na służbie
• Artyleria polowa Wojska Polskiego 1918-1939
• Labirynty herezji
• Gułag
• Trubadur z wyboru
• Zwierzyńce ogrodowe na terenie dawnej Rejencji Opolskiej