Eliza Orzeszkowa. Fizjonomiczne studia portretowe
Wyd. Uniwersytetu JagiellońskiegoRok wydania: 2019
ISBN: 978-83-233-4583-1
Oprawa: twarda
Ilość stron: 362
Wymiary: 165 x 240
Dostępność: Na półce
48.00 zł
"Fizjonomika była stosowana w literaturze i malarstwie jako ważny środek służący do charakteryzowania postaci. Z tego narzędzia w największym zakresie na krajowym gruncie korzystała Eliza Orzeszkowa, która udowodniła, że jest prekursorką i wyborną polską portrecistką fizjonomiczną. Skoro jednak fizjonomika łączy pisarzy i malarzy, to warto było pokazać integrację sztuk w szczególny sposób: sprawdzić, jak literackie portrety fizjonomiczne Orzeszkowej czytają i interpretują artyści. Tego zadania podjął się Tomasz Wełna – grafik, projektant i artysta, który obrazy pisarki przełożył na język malarsko-plastyczny.
Ze wstępu
Ewa Skorupa – profesor tytularny na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka książek: Lwowska satyra polityczna na łamach czasopism humorystyczno-satyrycznych epoki pozytywizmu (Kraków 1992), Polnische Druckschriften in Deutschland (Liechtenstein 1996), Polskie symbole kulturowe przed sądem pruskim w latach 1871–1914. O podburzanie do gwałtów… (Kraków 2004), Polski bez tajemnic. Język polski dla studentów niemieckojęzycznych, cz. 1–2 (współautorka, Kraków 2010), Twarze – emocje – charaktery. Literacka przygoda z wiedzą o wyglądzie człowieka (Kraków 2013), Zaułki literatury. Interpretacje tekstów kultury XIX i XX wieku (Kraków 2015), Kroniki tygodniowe Bolesława Prusa. Edytor – recenzent – czytelnik (współautorka, Lublin 2017).
Tomasz Wełna – doktor w dziedzinie sztuk pięknych. Urodzony w Krakowie w 1980 roku. Artysta grafik, wykładowca. Autor polskiego kroju pisma „Apolonia”. Prowadzi w Krakowie własną szkołę rysunku i grafiki OKO. W swojej twórczości artystycznej łączy różne media, m.in. rysunek, grafikę cyfrową, film, fotografię, muzykę, szczególnie interesuje się tematyką portretu.
Ze wstępu
Ewa Skorupa – profesor tytularny na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka książek: Lwowska satyra polityczna na łamach czasopism humorystyczno-satyrycznych epoki pozytywizmu (Kraków 1992), Polnische Druckschriften in Deutschland (Liechtenstein 1996), Polskie symbole kulturowe przed sądem pruskim w latach 1871–1914. O podburzanie do gwałtów… (Kraków 2004), Polski bez tajemnic. Język polski dla studentów niemieckojęzycznych, cz. 1–2 (współautorka, Kraków 2010), Twarze – emocje – charaktery. Literacka przygoda z wiedzą o wyglądzie człowieka (Kraków 2013), Zaułki literatury. Interpretacje tekstów kultury XIX i XX wieku (Kraków 2015), Kroniki tygodniowe Bolesława Prusa. Edytor – recenzent – czytelnik (współautorka, Lublin 2017).
Tomasz Wełna – doktor w dziedzinie sztuk pięknych. Urodzony w Krakowie w 1980 roku. Artysta grafik, wykładowca. Autor polskiego kroju pisma „Apolonia”. Prowadzi w Krakowie własną szkołę rysunku i grafiki OKO. W swojej twórczości artystycznej łączy różne media, m.in. rysunek, grafikę cyfrową, film, fotografię, muzykę, szczególnie interesuje się tematyką portretu.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Erhard Loretan. Ryczące ośmiotysięczniki
• Jerozolimskie piaski
• Biskupi pomocniczy (Archi)Diecezji Wrocławskiej
• Eleanor Roosevelt między namiętnością a polityką
• Czy Gomułka był antysemitą?
• Edvard Grieg. Życie i twórczość 1843-1907
• Władze wobec kościołów i związków wyznaniowych w Wielkopolsce w latach 1945-1956
• W bezdennej otchłani
• Elity i masy w społeczeństwach Czech i Polski w średniowieczu i wczesnych czasach nowożytnych
• Elżbieta Zawacka
• Jerozolimskie piaski
• Biskupi pomocniczy (Archi)Diecezji Wrocławskiej
• Eleanor Roosevelt między namiętnością a polityką
• Czy Gomułka był antysemitą?
• Edvard Grieg. Życie i twórczość 1843-1907
• Władze wobec kościołów i związków wyznaniowych w Wielkopolsce w latach 1945-1956
• W bezdennej otchłani
• Elity i masy w społeczeństwach Czech i Polski w średniowieczu i wczesnych czasach nowożytnych
• Elżbieta Zawacka