


Figury ojcostwa
FNCERok wydania: 2025
ISBN: 978-83-65881-43-4
Oprawa: miękka
Ilość stron: 386
Wymiary: 165 x 235
Dostępność: Na półce
61.00 zł
Jakie powinno być ojcostwo?
Czym dziś jest ojcostwo? Czy może być jeszcze źródłem autorytetu i duchowego przewodnictwa, nie popadając w przemoc czy opresję? Czy możliwe jest ojcostwo, które nie dominuje, lecz wychowuje, nie kontroluje, lecz towarzyszy, nie buduje swojej pozycji na strachu, lecz na odpowiedzialności, czułości i służbie?
Na te właśnie pytania próbuje odpowiedzieć Tomasz Drewniak w Figurach ojcostwa. Poprzez umieszczoną w szerokim kontekście kulturowo-filozoficznym analizę tekstów i struktur symbolicznych związanych z ojcostwem, Autor ukazuje Czytelnikowi niezwykłą historię idei, symboli i tożsamości ojca w kulturze europejskiej.
Autor – w duchu hermeneutyki, filozofii kultury i teologii – wnika w proces historycznej przemiany idei ojca. Analizuje sześć archetypicznych figur ojcostwa (apollińskie, sokratejskie, dionizyjskie, metafizyczne, kroniczne, kenotyczne), a także zjawiska anty-ojcostwa, prowadząc czytelnika przez teksty filozoficzne, tragedie (Szekspir, Calderón), dramaty architektoniczne i symbole przestrzeni sakralnych. W dialogu z myślicielami takimi jak Heidegger, Nietzsche, Freud, Lévinas, Tischner, Irigaray czy Krasicki, pokazuje, jak głęboki sens może nieść współczesne ojcostwo – nie jako powrót do patriarchalnej surowości, lecz jako kenoza: akt pokornego, heterocentrycznego „bycia dla Innych”.
To propozycja lektury dla tych, którzy zadają pytania o tożsamość mężczyzny, relacje międzypokoleniowe, duchowość, edukację i wychowanie, chcąc głębiej zrozumieć kulturowe źródła dzisiejszych przemian, ich duchowe konsekwencje i możliwe drogi wyjścia z kryzysu tożsamości mężczyzny, ojca, syna i człowieka.
Czym dziś jest ojcostwo? Czy może być jeszcze źródłem autorytetu i duchowego przewodnictwa, nie popadając w przemoc czy opresję? Czy możliwe jest ojcostwo, które nie dominuje, lecz wychowuje, nie kontroluje, lecz towarzyszy, nie buduje swojej pozycji na strachu, lecz na odpowiedzialności, czułości i służbie?
Na te właśnie pytania próbuje odpowiedzieć Tomasz Drewniak w Figurach ojcostwa. Poprzez umieszczoną w szerokim kontekście kulturowo-filozoficznym analizę tekstów i struktur symbolicznych związanych z ojcostwem, Autor ukazuje Czytelnikowi niezwykłą historię idei, symboli i tożsamości ojca w kulturze europejskiej.
Autor – w duchu hermeneutyki, filozofii kultury i teologii – wnika w proces historycznej przemiany idei ojca. Analizuje sześć archetypicznych figur ojcostwa (apollińskie, sokratejskie, dionizyjskie, metafizyczne, kroniczne, kenotyczne), a także zjawiska anty-ojcostwa, prowadząc czytelnika przez teksty filozoficzne, tragedie (Szekspir, Calderón), dramaty architektoniczne i symbole przestrzeni sakralnych. W dialogu z myślicielami takimi jak Heidegger, Nietzsche, Freud, Lévinas, Tischner, Irigaray czy Krasicki, pokazuje, jak głęboki sens może nieść współczesne ojcostwo – nie jako powrót do patriarchalnej surowości, lecz jako kenoza: akt pokornego, heterocentrycznego „bycia dla Innych”.
To propozycja lektury dla tych, którzy zadają pytania o tożsamość mężczyzny, relacje międzypokoleniowe, duchowość, edukację i wychowanie, chcąc głębiej zrozumieć kulturowe źródła dzisiejszych przemian, ich duchowe konsekwencje i możliwe drogi wyjścia z kryzysu tożsamości mężczyzny, ojca, syna i człowieka.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Mocarstwo z przypadku
• Chrześcijanie pierwszych wieków. Tom I
• Gaza. Rzecz o kulturze eksterminacji
• „Święty bolszewik”
• Nie oświadczam się
• Handel i handlowcy na ziemiach polskich na przestrzeni wieków
• „Nie trzeba się załamywać, jest się przecież mężczyzną”.
• Tajemnicza Kreta
• Bolesław I Chrobry. Pierwszy król Polski
• „Barbarossa” nad górnym Sanem 1941 r.
• Chrześcijanie pierwszych wieków. Tom I
• Gaza. Rzecz o kulturze eksterminacji
• „Święty bolszewik”
• Nie oświadczam się
• Handel i handlowcy na ziemiach polskich na przestrzeni wieków
• „Nie trzeba się załamywać, jest się przecież mężczyzną”.
• Tajemnicza Kreta
• Bolesław I Chrobry. Pierwszy król Polski
• „Barbarossa” nad górnym Sanem 1941 r.