Kategoria
biografie i wspomnienia , ludzie, czasy, obyczaje , pod Gwiazdą Dawida
Okres historyczny przekrojowe
Okres historyczny przekrojowe
Fredek, Rzeszów, Hollywood Opowieści o Fredzie Zinnemannie
AusteriaRok wydania: 2021
ISBN: 978-83-7866-476-5
Oprawa: miękka
Ilość stron: 582
Wymiary: 165 x 240
Dostępność: Na półce
55.50 zł
Zagadka pierwsza:
W zbiorowej świadomości historyków kina, filmoznawców i widzów wciąż panuje przekonanie, że Fred Zinnemann, twórca W samo południe i Stąd do wieczności, był wiedeńczykiem, a jego korzenie były austriackie. Mówił o tym wielokrotnie, a za nim powtarzali to historycy i dziennikarze. O Polsce i o Rzeszowie nigdy nie wspominał. Może to była zwykła próżność, a może jakaś gra, może nie potrafił wyplątać się z życiorysu, który kiedyś sobie stworzył, a być może faktycznie w tę wersję swojej biografii w którymś momencie uwierzył?
Zagadka druga:
Ślady wielowiekowej obecności Żydów w stolicy Podkarpacia są ledwie uchwytne, wspólna przeszłość została niemal zupełnie zapomniana, opowieść o Zinnemannie każe się natomiast z nią skonfrontować. Może pytanie nie powinno brzmieć: dlaczego hollywoodzki reżyser nie chciał się przyznawać do Rzeszowa, tylko: czy Rzeszów – i pod jakimi warunkami – był/jest gotowy przyznać się do niego? Jaki rodzaj historii jesteśmy gotowi usłyszeć?
W zbiorowej świadomości historyków kina, filmoznawców i widzów wciąż panuje przekonanie, że Fred Zinnemann, twórca W samo południe i Stąd do wieczności, był wiedeńczykiem, a jego korzenie były austriackie. Mówił o tym wielokrotnie, a za nim powtarzali to historycy i dziennikarze. O Polsce i o Rzeszowie nigdy nie wspominał. Może to była zwykła próżność, a może jakaś gra, może nie potrafił wyplątać się z życiorysu, który kiedyś sobie stworzył, a być może faktycznie w tę wersję swojej biografii w którymś momencie uwierzył?
Zagadka druga:
Ślady wielowiekowej obecności Żydów w stolicy Podkarpacia są ledwie uchwytne, wspólna przeszłość została niemal zupełnie zapomniana, opowieść o Zinnemannie każe się natomiast z nią skonfrontować. Może pytanie nie powinno brzmieć: dlaczego hollywoodzki reżyser nie chciał się przyznawać do Rzeszowa, tylko: czy Rzeszów – i pod jakimi warunkami – był/jest gotowy przyznać się do niego? Jaki rodzaj historii jesteśmy gotowi usłyszeć?
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Beresteczko, Batoh, Żwaniec 1651 - 1653
• Szklanki żydowskiej krwi
• Już nie chcę być człowiekiem
• Kawaleryę mieliśmy nadwerężoną...
• To nie przystoi!
• Życie erotyczne księcia Józefa
• Fala wolności
• ...jeżeli myślicie o mnie, to bez smutku...
• Fabryka Schindlera oraz historia przed i po
• Excalibur
• Szklanki żydowskiej krwi
• Już nie chcę być człowiekiem
• Kawaleryę mieliśmy nadwerężoną...
• To nie przystoi!
• Życie erotyczne księcia Józefa
• Fala wolności
• ...jeżeli myślicie o mnie, to bez smutku...
• Fabryka Schindlera oraz historia przed i po
• Excalibur