Historia sztuki bez mężczyzn
MarginesyRok wydania: 2024
ISBN: 978-83-67859-09-7
Oprawa: twarda
Ilość stron: 504
Wymiary: 155 x 235
Dostępność: Na półce
93.00 zł
Opis wydawcy:
"W najważniejszych amerykańskich muzeach dzieła sztuki autorstwa mężczyzn stanowią 87 procent kolekcji. W National Gallery w Londynie dzieła kobiet stanowią 1 procent zbiorów. Dopiero w 2020 roku zorganizowano pierwszą solową wystawę artystce klasycznej – była to Artemisia Gentileschi, której dzieła pokazała londyńskaNational Gallery. Dopiero w 2023 roku w Royal Academy of Arts w Londynie odbyła się pierwsza duża solowa wystawa poświęcona współczesnej artystce – była to Marina Abramović. Historia sztuki, jaką znamy, to opowieść o dziełach i prądach tworzonych przez mężczyzn. Katy Hessel, kuratorka i historyczka sztuki, postanowiła napisać ją na nowo, uwzględniając perspektywę artystek – od renesansu po współczesność. Autorka przygląda się sylwetkom twórczyń z fascynacją i powagą, na które zasługują, i umieszcza ich twórczość w kontekście dominujących w danej epoce prądów artystycznych. Ukazuje je zarówno jako uczestniczki współczesnego im życia artystycznego, jak i buntowniczki, które wykorzystywały swoją nieuprzywilejowaną pozycję do eksplorowania nowych obszarów sztuki. „Setki nieznanych lub mało znanych kobiet, o których pisana przez mężczyzn historia sztuki zapomniała bądź w ogóle ich nie odkryła. Teraz przypominają o sobie głosami niestrudzonych badaczek, takich jak Katy Hessel, która opracowała to poręczne kompendium. Świetny punkt wyjścia do bardziej szczegółowych badań dla każdego chętnego” – Anda Rottenberg"
"W najważniejszych amerykańskich muzeach dzieła sztuki autorstwa mężczyzn stanowią 87 procent kolekcji. W National Gallery w Londynie dzieła kobiet stanowią 1 procent zbiorów. Dopiero w 2020 roku zorganizowano pierwszą solową wystawę artystce klasycznej – była to Artemisia Gentileschi, której dzieła pokazała londyńskaNational Gallery. Dopiero w 2023 roku w Royal Academy of Arts w Londynie odbyła się pierwsza duża solowa wystawa poświęcona współczesnej artystce – była to Marina Abramović. Historia sztuki, jaką znamy, to opowieść o dziełach i prądach tworzonych przez mężczyzn. Katy Hessel, kuratorka i historyczka sztuki, postanowiła napisać ją na nowo, uwzględniając perspektywę artystek – od renesansu po współczesność. Autorka przygląda się sylwetkom twórczyń z fascynacją i powagą, na które zasługują, i umieszcza ich twórczość w kontekście dominujących w danej epoce prądów artystycznych. Ukazuje je zarówno jako uczestniczki współczesnego im życia artystycznego, jak i buntowniczki, które wykorzystywały swoją nieuprzywilejowaną pozycję do eksplorowania nowych obszarów sztuki. „Setki nieznanych lub mało znanych kobiet, o których pisana przez mężczyzn historia sztuki zapomniała bądź w ogóle ich nie odkryła. Teraz przypominają o sobie głosami niestrudzonych badaczek, takich jak Katy Hessel, która opracowała to poręczne kompendium. Świetny punkt wyjścia do bardziej szczegółowych badań dla każdego chętnego” – Anda Rottenberg"
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Germanosa patriarchy Konstantynopola objaśnienie liturgii i rozważania nad świętymi obrzędami.
• Działalność batalionów „Zośka” i „Parasol” w konspiracji
• Malarstwo i rzeczywistość
• Riese – krzyk cierpienia w głuszy
• Komentarze do biblijnych rękopisów z Pustyni Judzkiej
• Dziki Wschód
• 248 Krążowniki rakietowe proj. 1134 Bierkut
• Czy narody mają honor?
• Przewodnik feministycznej psujzabawy
• Koleje cukrownicze na Pomorzu Zachodnim
• Działalność batalionów „Zośka” i „Parasol” w konspiracji
• Malarstwo i rzeczywistość
• Riese – krzyk cierpienia w głuszy
• Komentarze do biblijnych rękopisów z Pustyni Judzkiej
• Dziki Wschód
• 248 Krążowniki rakietowe proj. 1134 Bierkut
• Czy narody mają honor?
• Przewodnik feministycznej psujzabawy
• Koleje cukrownicze na Pomorzu Zachodnim