książki historyczne
Oferta wydawnictwaPolecamy w sieciKatalog do pobrania

Kategoria kolekcje
Okres historyczny przekrojowe
Komunikacja Miejska w Gorzowie Wlkp

dostępna w ciągu 5-10 dni

Komunikacja Miejska w Gorzowie Wlkp

Grochowiak R., Kamyszek P. Kolpress
Rok wydania: 2024
ISBN: 978-83964796-4-8

Oprawa: twarda
Ilość stron: 464
Wymiary: 210 x 300

Dostępność: Dostępna za 3-5 dni

132.00 zł


Gdy pod koniec XIX wieku mały i prowincjonalny Landsberg a. Warthe (dziś Gorzów Wielkopolski) zmieniał swoje oblicze w tętniące życiem centrum gospodarczo-polityczne regionu, jednym z tego wyraźnych znaków było pojawienie się wewnętrznej komunikacji miejskiej. Niczym krwioobieg w organizmie miejskim umożliwiła ona bowiem jego harmonijny i stabilny rozwój.

Małe i powolne omnibusy konne zostały jeszcze w XIX wieku wyparte i zastąpione tramwajami elektrycznymi, którym w dotarciu na rozrastające się na wzgórzach przedmieścia i nowe zakłady produkcyjne pomogły od 1937 roku autobusy miejskie. Krótki epizod wojenny z trolejbusami, choć potwierdził celowość ich eksploatacji w górzystym, miejskim terenie, zakończył się wraz z przyłączeniem miasta do Polski. Podjęta wówczas decyzja o postawieniu na komunikację tramwajową, jako filar komunikacji miejskiej, rzutuje do dziś na przewozową mapę miasta. W jej wyniku bowiem, to właśnie tramwaje pozostały głównym środkiem transportu wewnątrzmiejskiego, wspierane przez autobusy na rozchodzących się promieniście z centrum trasach. Obraz ten zmieniło dopiero rozpoczęcie budowy wielkich osiedli mieszkaniowych na Górczynie, dla których autobus pozostał jedynym środkiem komunikacji z centrum. Planowana już od lat siedemdziesiątych XX wieku budowa linii tramwajowej wzdłuż ulicy Piłsudskiego, mimo pozostawienia rezerwy terenowej pod przyszłe torowisko, jest wciąż odwlekana w czasie.

Przez wszystkie lata istnienia, diametralnie zmienił się eksploatowany w mieście tabor. Skromne, dwuosiowe wagony, z otwartymi peronami i drewnianymi ławkami w przedziale pasażerskim, zostały w latach siedemdziesiątych zastąpione wagonami szybkobieżnymi, te zaś w XXI wieku ustąpiły na rzecz nowoczesnych, przegubowych wagonów niskopodłogowych, wyposażonych zgodnie z najnowszymi, ówczesnymi możliwościami techniki. Analogiczną metamorfozę przeszedł tabor autobusowy. Zaznaczyć to jednak warto, że w przypadku tej trakcji, znacznej modyfikacji uległ w ostatnich latach również system napędu. Konieczność rezygnacji z oleju napędowego sprawiła, że coraz więcej autobusów we flocie napędzanych było hybrydowo, bądź też już całkowicie elektrycznie.

Przyszłość komunikacji miejskiej w Gorzowie rysuje się w stabilnych barwach. Zmodernizowana sieć tramwajowa, z wyremontowanymi torowiskami i nowym taborem jest optymistyczną odpowiedzią na zmieniające się potrzeby przewozowe mieszkańców centrum. Dla rozbudowujących się przedmieść nowoczesną ofertę mają natomiast klimatyzowane i w pełni niskopodłogowe autobusy, zarówno miejskiego przewoźnika, jak i innych firm, realizujących z powodzeniem od wielu lat uzupełniający transport podmiejski. Otrzymywane od wielu lat również certyfikaty i nagrody pozwalają mieć nadzieję, że Miejski Zakład Komunikacji, nie zapominając o swoich korzeniach, pozostanie nadal na dynamicznej i nowoczesnej drodze rozwoju w przyszłości.



SPIS TREŚCI



Od Autorów / 5

1. Rozwój Gorzowa od XIX wieku / 6

2. Początki komunikacji miejskiej - omnibusy konne / 10

3. Tramwaje elektryczne / 16

3.1. Początki komunikacji tramwajowej / 16

3.2. Tramwaje w okresie międzywojennym / 32

3.3. Odbudowa komunikacji tramwajowej / 46

3.4. Okres stabilizacji lat 60-tych / 61

3.5. Rozwój sieci w latach 70-tych / 75

3.6. W strukturze wojewódzkiej PKM / 84

3.7. Koncepcja szybkiego tramwaju z 1981 r. / 93

3.8. Trudne lata osiemdzisiąte / 98

3.9. W nowej rzeczywistości / 106

4. Komunikacja autobusowa / 152

5. Komunikacja trolejbusowa / 196

6. Taksówki w strukturach MPK / 206

7. Tabor komunikacji miejskiej / 210

7.1. Tabor tramwajowy / 210

Wagony Landsberg i Weyer / 210

Okres wagonów warszawskich / 226

Wagony generacji 4N1 i 4ND1 / 230

Wagony N i ND z Katowic / 245

Przegubowe wagony 102Na / 248

Era wagonów 105N/Na / 252

W nowej rzeczywistości końca XX wieku / 264

7.2. Tabor autobusowy / 296

Okres przedwojenny / 296

Epoka Sanów / 299

Era Autosanów H9-35 / 307

Epizod z Jelczami 272Mex / 310

Lata 90-te XX wieku / 315

Tabor niskopodłogowy XXI wieku / 325

Eksploatacja autobusów przegubowych / 335

Autobusy MAN Lion’s City i Solaris Urbino / 337

Autobusy hybrydowe i elektryczne / 343

7.3. Tabor trolejbusowy / 350

7.4. Tabor gospodarczy / 355

7.5. Tabor historyczny / 371

7.6. Tabor wypożyczony i testowy / 380

8. Zajezdnie / 388

9. Podsumowanie / 406

Dodatki:

Komunikacja miejska w Gorzowie Wlkp. w liczbach / 407

Kroniki taboru / 410

Kroniki linii / 436

Słownik nazw ulic i placów / 459

Bibliografia / 460

Zusammenfassung / 462



Oferta wydawnictwa Polecamy w sieci Katalog do pobrania