Konstruowanie historii
Wyd. Uniwersytetu JagiellońskiegoRok wydania: 2010
ISBN: 978-83-233-2852-0
Oprawa: miękka
Ilość stron: 200
Wymiary: 160 x 230
Dostępność: Na półce
33.00 zł
Stosunek do własnej historii i roli dziejowej często różni się od sposobu jej postrzegania przez innych. Zjawisko kreowania wizji i interpretacji historycznych stanowi nieodłączny element procesu edukacyjnego.
Percepcja oraz sposoby prezentacji polskiej historii i kultury w amerykańskich podręcznikach szkolnych i akademickich w zakresie przedmiotów historii powszechnej, historii europejskiej oraz historii cywilizacji zachodniej były w XX i na początku XXI wieku kształtowane pod wpływem zmieniającej się sytuacji społecznej i politycznej oraz dominujących tendencji naukowych. W koncepcjach filozoficznych i intelektualnych, rozwijanych w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych od czasów oświecenia do końca okresu zimnej wojny, najczęściej wykluczono narody oraz państwa Europy Środkowej i Wschodniej z kręgu dominującej w świecie cywilizacji zachodniej. W konsekwencji Polska, jej historia i kultura były traktowane marginalnie.
Autorka analizuje nie tylko zawartość podręczników, lecz także przyczyny, dla których ciągle jeszcze trudno znaleźć informacje m.in. na temat udziału Polaków w drugiej wojnie światowej, Katynia czy powstania warszawskiego.
Percepcja oraz sposoby prezentacji polskiej historii i kultury w amerykańskich podręcznikach szkolnych i akademickich w zakresie przedmiotów historii powszechnej, historii europejskiej oraz historii cywilizacji zachodniej były w XX i na początku XXI wieku kształtowane pod wpływem zmieniającej się sytuacji społecznej i politycznej oraz dominujących tendencji naukowych. W koncepcjach filozoficznych i intelektualnych, rozwijanych w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych od czasów oświecenia do końca okresu zimnej wojny, najczęściej wykluczono narody oraz państwa Europy Środkowej i Wschodniej z kręgu dominującej w świecie cywilizacji zachodniej. W konsekwencji Polska, jej historia i kultura były traktowane marginalnie.
Autorka analizuje nie tylko zawartość podręczników, lecz także przyczyny, dla których ciągle jeszcze trudno znaleźć informacje m.in. na temat udziału Polaków w drugiej wojnie światowej, Katynia czy powstania warszawskiego.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Jak pisać prace naukowe
• Przewodnik dla piszących pracę naukową
• Księgozbiór wielkopolskiego magnata. Andrzej Opaliński (1540-1593)
• Migracje polityczne na ziemiach polskich (1939-1950)
• Konstantynów w ogniu
• Konstytucja 3 maja
• Fascynująca matematyka
• O historykach
• Historia dla wyobraźni
• Krok po kroku poznajemy Białoruś
• Przewodnik dla piszących pracę naukową
• Księgozbiór wielkopolskiego magnata. Andrzej Opaliński (1540-1593)
• Migracje polityczne na ziemiach polskich (1939-1950)
• Konstantynów w ogniu
• Konstytucja 3 maja
• Fascynująca matematyka
• O historykach
• Historia dla wyobraźni
• Krok po kroku poznajemy Białoruś