Kościół starożytny wobec świątyń oraz posągów bóstw
WAMRok wydania: 2009
Seria: Biblioteka Historii Kościoła
ISBN: 978-83-7505-405-7
Oprawa: miękka
Ilość stron: 220
Wymiary: 135 x 210
Dostępność: Dostępna za 3-5 dni
26.40 zł
Określenie, jaki był stosunek chrześcijan do obiektów kultowych minionych religii nie jest rzeczą prostą. Już wczesnochrześcijańscy autorzy podejmowali problem funkcjonowania takich obiektów wśród wyznawców Ewangelii. Przedstawienia bóstw spotykały się z negatywną opinią większości z nich. Dodatkowo, powstająca sztuka wczesnochrześcijańska zmuszała ich do zajęcia stanowiska również w tej kwestii. Często mieli do niej stosunek wrogi, który podpierali argumentacją wskazującą na pogańskie pochodzenie wizerunków oraz na wagę starotestamentowego zakazu sporządzania wizerunków, ciągle żywego w judaizmie.
Ramy chronologiczne omawianego okresu zostały określone przez czas powstawania pierwszych pism Ojców Kościoła, począwszy od II wieku. Już wtedy pojawiał się naglący problem funkcji sztuki przedstawieniowej pośród chrześcijan. Nawet kiedy religia chrześcijańska była prześladowana, pisarze wczesnochrześcijańscy śmiało wypowiadali się na ten temat. Omawiany okres kończy się zaś na wydanym w 438 roku Kodeksie Teodozjusza.
W pierwszym rozdziale książki przedstawiono poglądy Ojców Kościoła (głównie apologie, pisma m.in. Justyna Męczennika, Arystydesa, Atenagorasa oraz Tycjana Syryjczyka, Tertuliana, Orygenesa, Atanazego, Epifaniusza z Salaminy Cypryjskiej i Augustyna) na sztukę przedstawieniową, w dużej mierze oparte o treść Ksiąg Starego i Nowego Testamentu. Następnie omówiono stanowisko władz państwowych do rzymsko-hellenistycznych posągów oraz świątyń. Ostatnia część opisuje zachowania hierarchów kościelnych oraz wiernych.
Ramy chronologiczne omawianego okresu zostały określone przez czas powstawania pierwszych pism Ojców Kościoła, począwszy od II wieku. Już wtedy pojawiał się naglący problem funkcji sztuki przedstawieniowej pośród chrześcijan. Nawet kiedy religia chrześcijańska była prześladowana, pisarze wczesnochrześcijańscy śmiało wypowiadali się na ten temat. Omawiany okres kończy się zaś na wydanym w 438 roku Kodeksie Teodozjusza.
W pierwszym rozdziale książki przedstawiono poglądy Ojców Kościoła (głównie apologie, pisma m.in. Justyna Męczennika, Arystydesa, Atenagorasa oraz Tycjana Syryjczyka, Tertuliana, Orygenesa, Atanazego, Epifaniusza z Salaminy Cypryjskiej i Augustyna) na sztukę przedstawieniową, w dużej mierze oparte o treść Ksiąg Starego i Nowego Testamentu. Następnie omówiono stanowisko władz państwowych do rzymsko-hellenistycznych posągów oraz świątyń. Ostatnia część opisuje zachowania hierarchów kościelnych oraz wiernych.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Terytorialne władze wojskowe w Polsce w latach 1945-1949
• Trylogia rzymska Tajemnica królestwa
• Kleopatra
• Kultura Perska a Biblia
• Armia rzymska w okresie schyłku republiki: organizacja, uzbrojenie, taktyka
• Heretycy i inkwizycja w średniowieczu
• Historie kobiet z Gułagu
• Kościół rzymskokatolicki w Łodzi w latach 1945-956
• Tajemnicze kulty, religie i dawne wierzenia
• Galia Przedalpejska
• Trylogia rzymska Tajemnica królestwa
• Kleopatra
• Kultura Perska a Biblia
• Armia rzymska w okresie schyłku republiki: organizacja, uzbrojenie, taktyka
• Heretycy i inkwizycja w średniowieczu
• Historie kobiet z Gułagu
• Kościół rzymskokatolicki w Łodzi w latach 1945-956
• Tajemnicze kulty, religie i dawne wierzenia
• Galia Przedalpejska