Męczennik za wiarę i Solidarność
Biały KrukRok wydania: 2024
ISBN: 978-83-7553-413-9
Oprawa: twarda
Ilość stron: 272
Wymiary: 170 x 245
Dostępność: Na półce
52.50 zł
Album towarzyszący wystawie „Litwa. Dwa stulecia fotografii”, zawiera reprodukcje 200 prac najwybitniejszych fotografów, którzy tworzyli na Litwie. Od fotografii pierwszych artystów – często polskich arystokratów lub zamożnych ziemian, po prace współczesnych, młodych Litwinów, rozproszonych po całym świecie.
Książka ta stanowi przegląd nurtów fotograficznych i tematów, obsesyjnie powracających w twórczości zupełnie różnych artystów, często oddalonych od siebie o dziesiątki lat. Można ją czytać także pokoleniowo, by zobaczyć, jak zmienia się litewska fotografia, jakie ciśnienia polityczne i artystyczne ją kształtowały, jakie napięcia próbowała opowiadać wprost, a jakie wyrażała przy pomocy aluzji, jakie zdjęcia były wynikiem kolaboracji, a jakie głosem oporu. Pogrupowane tutaj w cykle fotografie pokazują wątki egzystencjalne, konceptualne, ale też dokumentują życie litewskiego społeczeństwa od połowy XIX wieku do dzisiaj.
Znajdziemy tu pierwsze prace Jana Bułhaka i Stanisława Kazimierza Kossakowskiego, ikoniczne zdjęcia Antanasa Sutkusa, Algimantasa Kunčiusa, Romualdasa Rakauskasa, Aleksandrasa Macijauskasa czy Romualdasa Požerskisa, pełne napięcia prace Virgilijusa Šonty, feministyczne autoportrety Violety Bubelyte, konceptualne i skrajnie nowoczesne instalacje polsko-litewskiego duetu Doroty Gawędy i Egle Kulbokaite.
Książka ta stanowi przegląd nurtów fotograficznych i tematów, obsesyjnie powracających w twórczości zupełnie różnych artystów, często oddalonych od siebie o dziesiątki lat. Można ją czytać także pokoleniowo, by zobaczyć, jak zmienia się litewska fotografia, jakie ciśnienia polityczne i artystyczne ją kształtowały, jakie napięcia próbowała opowiadać wprost, a jakie wyrażała przy pomocy aluzji, jakie zdjęcia były wynikiem kolaboracji, a jakie głosem oporu. Pogrupowane tutaj w cykle fotografie pokazują wątki egzystencjalne, konceptualne, ale też dokumentują życie litewskiego społeczeństwa od połowy XIX wieku do dzisiaj.
Znajdziemy tu pierwsze prace Jana Bułhaka i Stanisława Kazimierza Kossakowskiego, ikoniczne zdjęcia Antanasa Sutkusa, Algimantasa Kunčiusa, Romualdasa Rakauskasa, Aleksandrasa Macijauskasa czy Romualdasa Požerskisa, pełne napięcia prace Virgilijusa Šonty, feministyczne autoportrety Violety Bubelyte, konceptualne i skrajnie nowoczesne instalacje polsko-litewskiego duetu Doroty Gawędy i Egle Kulbokaite.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Revolusi
• Kościół, który zbudowali aniołowie
• Melchior Wańkowicz - przypominany
• Strike Up, Strike Sure
• Gorset, wstyd i kocie uszka
• Lasy Pilskie 1:50 000
• Miłość zostawiłam w getcie
• Litwa. Dwa stulecia fotografii
• Konstanty Wasyl Ostrogski (1526–1608) – przywódca społeczności prawosławnej w Rzeczypospolitej
• O sporcie inaczej. Felietony z tygodnika „Piłka Nożna
• Kościół, który zbudowali aniołowie
• Melchior Wańkowicz - przypominany
• Strike Up, Strike Sure
• Gorset, wstyd i kocie uszka
• Lasy Pilskie 1:50 000
• Miłość zostawiłam w getcie
• Litwa. Dwa stulecia fotografii
• Konstanty Wasyl Ostrogski (1526–1608) – przywódca społeczności prawosławnej w Rzeczypospolitej
• O sporcie inaczej. Felietony z tygodnika „Piłka Nożna