Nauczyciele szkół powszechnych i podstawowych na Warmii i Mazurach (1945–1956)
ImpulsRok wydania: 2011
ISBN: 978-83-7587-447-1
Oprawa: miękka
Ilość stron: 262
Wymiary: 160 * 235
Dostępność: Dostępna za 3-5 dni
30.00 zł
Opracowanie stanowi monograficzne studium historyczno-pedagogiczne. Ogólną konstrukcję niniejszej publikacji tworzą cztery rozdziały wyodrębnione na podstawie kryterium problemowo-chronologicznego. W rozdziale pierwszym wyróżniono problemy, które zadecydowały o specyfice pracy nauczycieli na Warmii i Mazurach w latach 1945–1956. Jako kryterium wyboru omawianych zagadnień przyjęto wydarzenia gospodarcze, społeczno-kulturowe i demograficzne, oświatowo-wychowawcze oraz pedeutologiczne.
Drugi rozdział poświęcony został kształtowaniu się środowiska nauczycielskiego na Warmii i Mazurach. Dla pełniejszego zrozumienia problemów związanych z rolą nauczyciela w organizującym się szkolnictwie na Warmii i Mazurach po drugiej wojnie światowej niezbędne było przedstawienie pracy nauczycieli, którzy organizowali prywatne szkoły polskie na tym terenie w okresie międzywojennym. Analizie poddano potrzeby kadrowe i wymagania kwalifikacyjne nauczycieli szkolnictwa powszechnego. W rozdziale tym nie zabrakło nawiązania do wymagań nowej polityki oświatowej względem nauczycieli szkół podstawowych.
Działalność pozalekcyjna i pozaszkolna nauczycieli w latach 1945–1956 to główna treść rozdziału trzeciego. Za ważne uznano przypomnienie różnych rodzajów aktywności nauczycieli zarówno w środowisku szkolnym, jak i poza nim, ich działalność związkową i polityczną.
W rozdziale czwartym przedstawiono warunki pracy nauczycieli oraz warunki socjalno-bytowe – omówiono wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne, urlopy i sytuację mieszkaniową.
Drugi rozdział poświęcony został kształtowaniu się środowiska nauczycielskiego na Warmii i Mazurach. Dla pełniejszego zrozumienia problemów związanych z rolą nauczyciela w organizującym się szkolnictwie na Warmii i Mazurach po drugiej wojnie światowej niezbędne było przedstawienie pracy nauczycieli, którzy organizowali prywatne szkoły polskie na tym terenie w okresie międzywojennym. Analizie poddano potrzeby kadrowe i wymagania kwalifikacyjne nauczycieli szkolnictwa powszechnego. W rozdziale tym nie zabrakło nawiązania do wymagań nowej polityki oświatowej względem nauczycieli szkół podstawowych.
Działalność pozalekcyjna i pozaszkolna nauczycieli w latach 1945–1956 to główna treść rozdziału trzeciego. Za ważne uznano przypomnienie różnych rodzajów aktywności nauczycieli zarówno w środowisku szkolnym, jak i poza nim, ich działalność związkową i polityczną.
W rozdziale czwartym przedstawiono warunki pracy nauczycieli oraz warunki socjalno-bytowe – omówiono wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne, urlopy i sytuację mieszkaniową.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Nauka a ideologia. Matematycy i matematyka w III Rzeszy
• Niedziela nad Sekwaną
• Armia Napoleońska 1790-1815
• Z Afganistanu.pl
• Historia stroju
• Nauczanie kaznodziejskie w Polsce późnego średniowiecza
• Motocyklem po Warmii, Mazurach, Podlasiu i Suwalszczyźnie
• Pakiet: Puszcza Kampinoska - Jaktorów 1944 + Warszawa 1944-1945
• Niemieckie ośrodki dowodzenia i linie umocnień z II wojnie światowej na Mazurach - mapa
• Jerozolima Miasto Boga
• Niedziela nad Sekwaną
• Armia Napoleońska 1790-1815
• Z Afganistanu.pl
• Historia stroju
• Nauczanie kaznodziejskie w Polsce późnego średniowiecza
• Motocyklem po Warmii, Mazurach, Podlasiu i Suwalszczyźnie
• Pakiet: Puszcza Kampinoska - Jaktorów 1944 + Warszawa 1944-1945
• Niemieckie ośrodki dowodzenia i linie umocnień z II wojnie światowej na Mazurach - mapa
• Jerozolima Miasto Boga