Nietożsamości. Tillion, Fanon, Bourdieu, Derrida i dylematy dekolonizacji
CampidoglioRok wydania: 2019
ISBN: 978-83-65900-12-8
Oprawa: miękka
Ilość stron: 260
Wymiary: 165 x 235
Dostępność: Na półce
37.00 zł
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie: o antykolonialnym tonie w humanistyce 9
Kres europocentryzmu 9
Koniec kolonializmu, jaki znaliśmy 14
„Francuska” Algieria 15
Przekraczanie granicy 24
Rozdział I. Germaine Tillion: Algieria jako fakt społeczny 29
Początki 29
W terenie 38
Losy 41
Wystawa 46
Powrót do Algierii 49
„Bitwa o Algier” 54
Algieria nieznana 57
Rozdział II. Frantz Fanon: wola (prze)mocy 63
Klasyk 63
Z Martyniki do Algierii 66
Pan i niewolnik 68
Terror 74
Wojna dwóch fundamentalizmów 85
Algieria zrzuca zasłonę 89
Rozdział III. Pierre Bourdieu: dystans i wyobcowanie 105
Między etnografią a socjologią 105
Dekontekstualizowanie teorii 108
Na wojnie 111
Struktury i praktyki 118
(Auto)etnografia Kabylów 128
Szkic teorii kolonizacji 132
Francja jako Kabylia 148
Spojrzenie kolonizowanego 156
Rozdział IV. Jacques Derrida: Franko-maghrebińczyk 161
Między literaturoznawstwem a nihilizmem 161
Algieria, czyli początek 172
Nietożsamość i „nostalgieria” 174
Widmo Francji 180
Przemoc białej mitologii 183
Co to jest dekonstrukcja? 188
Wykluczenie i gościnność 192
Terror tożsamości 199
Dziedzictwo Abrahama 202
Dekonstrukcja interweniująca 205
Dekonstrukcja jako dekolonizacja 211
Otwarcie: w stronę teorii (z) pogranicza 215
Wprowadzenie: o antykolonialnym tonie w humanistyce 9
Kres europocentryzmu 9
Koniec kolonializmu, jaki znaliśmy 14
„Francuska” Algieria 15
Przekraczanie granicy 24
Rozdział I. Germaine Tillion: Algieria jako fakt społeczny 29
Początki 29
W terenie 38
Losy 41
Wystawa 46
Powrót do Algierii 49
„Bitwa o Algier” 54
Algieria nieznana 57
Rozdział II. Frantz Fanon: wola (prze)mocy 63
Klasyk 63
Z Martyniki do Algierii 66
Pan i niewolnik 68
Terror 74
Wojna dwóch fundamentalizmów 85
Algieria zrzuca zasłonę 89
Rozdział III. Pierre Bourdieu: dystans i wyobcowanie 105
Między etnografią a socjologią 105
Dekontekstualizowanie teorii 108
Na wojnie 111
Struktury i praktyki 118
(Auto)etnografia Kabylów 128
Szkic teorii kolonizacji 132
Francja jako Kabylia 148
Spojrzenie kolonizowanego 156
Rozdział IV. Jacques Derrida: Franko-maghrebińczyk 161
Między literaturoznawstwem a nihilizmem 161
Algieria, czyli początek 172
Nietożsamość i „nostalgieria” 174
Widmo Francji 180
Przemoc białej mitologii 183
Co to jest dekonstrukcja? 188
Wykluczenie i gościnność 192
Terror tożsamości 199
Dziedzictwo Abrahama 202
Dekonstrukcja interweniująca 205
Dekonstrukcja jako dekolonizacja 211
Otwarcie: w stronę teorii (z) pogranicza 215
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Obrazy życia rodzinnego i intymności
• Market Garden
• Niedokończona wojna? „Polskość” jako zadanie pokoleniowe
• Kobiety Donalda Trumpa
• MI6 Tajna historia wywiadu Jej Królewskiej Mości
• Antropocen czy kapitałocen?
• Egipcjanka. Wspomnienia Hudy Szarawi
• Moralność kanibali. Ayn Rand wobec lewicowej wizji społeczeństwa
• Echa pancernego rajdu
• Luminarze nauki polskiej w Uniwersytecie Łódzkim
• Market Garden
• Niedokończona wojna? „Polskość” jako zadanie pokoleniowe
• Kobiety Donalda Trumpa
• MI6 Tajna historia wywiadu Jej Królewskiej Mości
• Antropocen czy kapitałocen?
• Egipcjanka. Wspomnienia Hudy Szarawi
• Moralność kanibali. Ayn Rand wobec lewicowej wizji społeczeństwa
• Echa pancernego rajdu
• Luminarze nauki polskiej w Uniwersytecie Łódzkim