Obrazy z przeszłości. Hermeneutyka sztuki naskalnej
Wydawnictwo Naukowe UAMRok wydania: 2009
Seria: Archeologia
ISBN: 978-83-232-1966-8
Oprawa: miękka
Ilość stron: 316
Wymiary: 170 x 240
Dostępność: Niedostępna
56.00 zł
Problem "odczytania" sztuki naskalnej stał się w ciągu ostatnich dekad odrębną, najbardziej twórczą dziedziną badań archeologicznych. Książka zapełni zatem lukę w polskiej literaturze dotyczącą aktualnego stanu znajomości sztuki naskalnej, zwłaszcza pradziejowej. Wniesie istotny głos do szerszej dyskusji nad możliwościami interpretacji archeologicznej (humanistycznej). Autor należy do grona wybitnych znawców sztuki naskalnej. Bada ją pod kątem samej natury języka sztuki naskalnej, jego gramatyki, a drugi poziom rozumienia dotyczy semantyki, a więc znaczenia kontekstualnego.
SPIS TREŚCI
Od autora
Wstęp. Dlaczego sztuka naskalna?
CZĘŚĆ PIERWSZA
Sztuka naskalna
1. Definicje wstępne - sztuka naskalna, jej formy i metody określania wieku
2. Fenomen sztuki naskalnej
CZĘŚĆ DRUGA
Od analogii ku strukturze
3. Początki dyskursu - przeszłość przez pryzmat współczesności
4. W stronę struktury - krytyka analogii etnograficznych
CZĘŚĆ TRZECIA
Wokół metafory tekstu
5. Od syntaktyki do semantyki
6. Krytyka tekstu
CZĘŚĆ CZWARTA
Przestrzeń i czas
7. Miejsce - tekst unieruchomiony
8. Rozpięcie czasowe dyskursu - poszukiwanie ciągłości kulturowej
CZĘŚĆ PIĄTA
Psychologia i historia - pytanie o szamanizm
9. Umysł, trans i sztuka - pierwsza odsłona szamanizmu
10. Szamanizm historyczny - odsłona druga
11. Historia uersus fenomen - wnioski i implikacje
Zakończenie - rozumienie i świadomość
SPIS TREŚCI
Od autora
Wstęp. Dlaczego sztuka naskalna?
CZĘŚĆ PIERWSZA
Sztuka naskalna
1. Definicje wstępne - sztuka naskalna, jej formy i metody określania wieku
2. Fenomen sztuki naskalnej
CZĘŚĆ DRUGA
Od analogii ku strukturze
3. Początki dyskursu - przeszłość przez pryzmat współczesności
4. W stronę struktury - krytyka analogii etnograficznych
CZĘŚĆ TRZECIA
Wokół metafory tekstu
5. Od syntaktyki do semantyki
6. Krytyka tekstu
CZĘŚĆ CZWARTA
Przestrzeń i czas
7. Miejsce - tekst unieruchomiony
8. Rozpięcie czasowe dyskursu - poszukiwanie ciągłości kulturowej
CZĘŚĆ PIĄTA
Psychologia i historia - pytanie o szamanizm
9. Umysł, trans i sztuka - pierwsza odsłona szamanizmu
10. Szamanizm historyczny - odsłona druga
11. Historia uersus fenomen - wnioski i implikacje
Zakończenie - rozumienie i świadomość
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Mielżyńscy i Turnowie w kręgu starożytników XIX wieku
• Indoirańczycy - sztuka i mitologia
• Wczesnośredniowieczne mosty przy Ostrowie Lednickim
• Archeologia Środkowego Nadodrza t. VII
• Budowniczowie pierwszych świątyń
• Osadnictwo pradziejowe i wczesnośredniowieczne w dorzeczu Słupianki, pod Płockiem
• Prehistoryczni szamani
• Sacrum pogańskie - Sacrum chrześcijańskie
• Prahistoria sztuki
• Życie codzienne przez pryzmat rzeczy
• Indoirańczycy - sztuka i mitologia
• Wczesnośredniowieczne mosty przy Ostrowie Lednickim
• Archeologia Środkowego Nadodrza t. VII
• Budowniczowie pierwszych świątyń
• Osadnictwo pradziejowe i wczesnośredniowieczne w dorzeczu Słupianki, pod Płockiem
• Prehistoryczni szamani
• Sacrum pogańskie - Sacrum chrześcijańskie
• Prahistoria sztuki
• Życie codzienne przez pryzmat rzeczy