Piekła Innego
UniversitasRok wydania: 2023
Seria: Horyzonty kina
ISBN: 978-83-242-3951-1
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Ilość stron: 234
Wymiary: 150 x 235
Dostępność: Na półce
37.00 zł
Od dwudziestu lat jestem fanką Upiora Opery (1910), powieści Gastona Leroux, filmów, musicali i innych konkretyzacji mniej lub bardziej artystycznych, powstałych na jej podstawie. Bezpośrednim bodźcem do napisania tej książki stała się dla mnie prowadzona w naszym kraju kampania przeciwko ludziom uznanym za innych i obcych. Erik-Upiór Opery, naznaczony genetyczną deformacją twarzy i ukrywający się przed nienawiścią tzw. „normalsów” w lochach pod Operą Paryską, wydał mi się idealnym upostaciowaniem bohatera cierpiącego z powodu niezawinionego piętna. Materiałem badawczym stało się dwanaście filmów będących adaptacjami powieści Gastona Leroux, które zostały nakręcone w różnych krajach i latach, z różną wiernością wobec oryginału literackiego, ale zawsze z zachowaniem postaci głównego bohatera zmuszonego do ukrywania swej inności.
Grażyna Stachówna – odkąd zakończyła pracę w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ i stała się niefrasobliwą pofessor emerita, zresetowała listę swych publikacji i zaczęła liczyć je na nowo. I tak w 2021 roku opublikowała książkę Jańcioland i okolice. Filmowe światy Jana Jakuba Kolskiego, w 2023 – Piekła Innego. Filmowe adaptacje „Upiora Opery” Gastona Leroux, a za dwa lata może uda jej się przygotować trzecią. Poza tym pisuje dla przyjemności artykuły o starych filmach do „Ekranów” i o filmach operowych do „Arii”. Nadal wiernie fanuje Benedictowi Cumberbatchowi i Cormoranowi Strike’owi, słucha oper belcantowych i Elvisa Presleya, z pasją dzierga na drutach szaliki dla przyjaciół (zrobiła ich już 43).
Grażyna Stachówna – odkąd zakończyła pracę w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ i stała się niefrasobliwą pofessor emerita, zresetowała listę swych publikacji i zaczęła liczyć je na nowo. I tak w 2021 roku opublikowała książkę Jańcioland i okolice. Filmowe światy Jana Jakuba Kolskiego, w 2023 – Piekła Innego. Filmowe adaptacje „Upiora Opery” Gastona Leroux, a za dwa lata może uda jej się przygotować trzecią. Poza tym pisuje dla przyjemności artykuły o starych filmach do „Ekranów” i o filmach operowych do „Arii”. Nadal wiernie fanuje Benedictowi Cumberbatchowi i Cormoranowi Strike’owi, słucha oper belcantowych i Elvisa Presleya, z pasją dzierga na drutach szaliki dla przyjaciół (zrobiła ich już 43).
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Pianie kogutów, płacz psów
• Polski czetnik
• Pacyfik. Próba ognia
• W cieniu Treblinki
• Polska Jagiellonów
• Żydowska pamięć o powstaniu w getcie warszawskim
• Metody przesłuchań stosowane przez FBI
• 183 Polskie armaty przeciwlotnicze 75 mm wz. 36/37 i 40 mm Bofors
• Wojna Niemców. Naród pod bronią 1939-1945
• Pojedynek z Syberią
• Polski czetnik
• Pacyfik. Próba ognia
• W cieniu Treblinki
• Polska Jagiellonów
• Żydowska pamięć o powstaniu w getcie warszawskim
• Metody przesłuchań stosowane przez FBI
• 183 Polskie armaty przeciwlotnicze 75 mm wz. 36/37 i 40 mm Bofors
• Wojna Niemców. Naród pod bronią 1939-1945
• Pojedynek z Syberią