Pogranicze folkloru i kultury popularnej w wielkomiejskiej Łodzi
Wyd. Uniwersytetu ŁódzkiegoRok wydania: 2023
ISBN: 978-83-8331-234-7
Oprawa: twarda
Ilość stron: 372
Wymiary: 170 X 245
Dostępność: Na półce
63.00 zł
Książka jest poświęcono literackiej kulturze popularnej kształtującej się w Łodzi – mieście, które przeżyło gwałtowną transformację z sennej osady w wielki ośrodek przemysłu włókienniczego. Publikacja składa się z dwóch zasadniczych części.
W pierwszej badacze opisują obszary twórczości literackiej rzadko odwiedzane przez literaturoznawców czy kulturoznawców: pieśni i piosenki funkcjonujące w środowisku robotniczym w całej ich różnorodności gatunkowej i tematycznej; literaturę brukową (na przykładzie kupletów) skierowaną do masowego, słabo wykształconego odbiorcy i egzystującą na obrzeżach literatury „wysokiej”; popularną literaturę humorystyczną i satyryczną, której Łódź stała się w okresie międzywojennym ważnym ośrodkiem wydawniczym; gatunki kultury masowej rodzące się w dwudziestoleciu międzywojennym – odcinkową powieść popularną oraz „historyjki obrazkowe”, czyli zaczątki komiksu pojawiające się na łamach „Expressu Wieczornego Ilustrowanego”; a na zakończenie tej części – teksty reklamowe.
Druga część książki to antologia przybliżająca świat tekstów funkcjonujących w łódzkiej kulturze popularnej. Jej poszczególne działy odpowiadają artykułom z części pierwszej i stanowią uzupełnienie badawczych opisów i rozpoznań. Nie dąży ona do kompletności czy nawet reprezentatywności, ale ma jedynie dawać wyobrażenie o bogactwie zjawisk literackich i z pogranicza literatury, które współtworzyły kulturę popularną wielkomiejskiej Łodzi.
W pierwszej badacze opisują obszary twórczości literackiej rzadko odwiedzane przez literaturoznawców czy kulturoznawców: pieśni i piosenki funkcjonujące w środowisku robotniczym w całej ich różnorodności gatunkowej i tematycznej; literaturę brukową (na przykładzie kupletów) skierowaną do masowego, słabo wykształconego odbiorcy i egzystującą na obrzeżach literatury „wysokiej”; popularną literaturę humorystyczną i satyryczną, której Łódź stała się w okresie międzywojennym ważnym ośrodkiem wydawniczym; gatunki kultury masowej rodzące się w dwudziestoleciu międzywojennym – odcinkową powieść popularną oraz „historyjki obrazkowe”, czyli zaczątki komiksu pojawiające się na łamach „Expressu Wieczornego Ilustrowanego”; a na zakończenie tej części – teksty reklamowe.
Druga część książki to antologia przybliżająca świat tekstów funkcjonujących w łódzkiej kulturze popularnej. Jej poszczególne działy odpowiadają artykułom z części pierwszej i stanowią uzupełnienie badawczych opisów i rozpoznań. Nie dąży ona do kompletności czy nawet reprezentatywności, ale ma jedynie dawać wyobrażenie o bogactwie zjawisk literackich i z pogranicza literatury, które współtworzyły kulturę popularną wielkomiejskiej Łodzi.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Radość jest głębsza
• Kronika Jana z Czarnkowa
• Ok22 - polska P8
• Droga mego życia
• Kuleszyńscy herbu Ślepowron i ich koligacje w XIX wieku
• 100 lat łódzkiej niepodległości, czyli miasto w młynach historii
• Łódź Do zobaczenia! See you!
• Pancerniki na Morzu Pińskim 1920-1941
• Pustka na piedestałach
• Refrenista, czyli opowiadania z Łodzi
• Kronika Jana z Czarnkowa
• Ok22 - polska P8
• Droga mego życia
• Kuleszyńscy herbu Ślepowron i ich koligacje w XIX wieku
• 100 lat łódzkiej niepodległości, czyli miasto w młynach historii
• Łódź Do zobaczenia! See you!
• Pancerniki na Morzu Pińskim 1920-1941
• Pustka na piedestałach
• Refrenista, czyli opowiadania z Łodzi