


Szkolnictwo dla mniejszości narodowych na Pomorzu Zachodnim w latach 1945-1991
Instytut Pamięci NarodowejRok wydania: 2023
ISBN: 978-83-8229-825-3
Oprawa: twarda
Ilość stron: 512
Wymiary: 170 x 245
Dostępność: Dostępna za 3-5 dni
42.00 zł
"Szkoły dla mniejszości narodowych, choć podporządkowane jednolitemu polskiemu systemowi szkolnemu i przepisom, pracowały jednak według zróżnicowanych zasad. Wśród nich znajdowały się placówki prowadzące nauczanie w językach ojczystych, szkoły z polskim językiem nauczania i obowiązkową nauką języków narodowych, ale też placówki prowadzące nadobowiązkowe nauczanie języków przodków. Ich funkcjonowanie było uzależnione zarówno od polityki władz par¬tyjnych oraz państwowych wobec krajów macierzystych społeczności mniejszościowych, jak i założeń państwowego systemu oświatowego, poza którego strukturami nie mogły funkcjonować.
Na ich działalność rzutowały nie tylko ogólnopolskie elementy systemowe, ale także stosunek do poszczególnych mniejszości, a co za tym idzie również do ich szkolnictwa, lokalnych władz i polskiego otoczenia. Miały one wpływ zarówno na warunki materialne, w jakich pracowali nauczyciele i uczniowie szkół mniejszościowych, jak i na liczebność dzieci, które uczęszczały do tych placówek. Wrogie nastawienie do mniejszości oddziaływało też na decyzje rodziców, którzy obawiali się, że posyłanie dzieci do szkół etnicznych spowoduje ostracyzm i niechęć wobec nich.
"
Na ich działalność rzutowały nie tylko ogólnopolskie elementy systemowe, ale także stosunek do poszczególnych mniejszości, a co za tym idzie również do ich szkolnictwa, lokalnych władz i polskiego otoczenia. Miały one wpływ zarówno na warunki materialne, w jakich pracowali nauczyciele i uczniowie szkół mniejszościowych, jak i na liczebność dzieci, które uczęszczały do tych placówek. Wrogie nastawienie do mniejszości oddziaływało też na decyzje rodziców, którzy obawiali się, że posyłanie dzieci do szkół etnicznych spowoduje ostracyzm i niechęć wobec nich.
"
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Świat na krawędzi
• Nie tylko ksiązki
• „Na stos rzuciliśmy nasz życia los”
• Wrocławskie dni mostowe - obiekty kolejowe
• Dziennik czynności Naczelnego Wodza gen. Sikorskiego. Tom 3
• Biblia. Biografia
• Pułtusk-Gołymin 1806
• Partyzanci trzech puszcz
• Służba Polek na frontach II wojny światowej cz. 2
• Sternicy mediów
• Nie tylko ksiązki
• „Na stos rzuciliśmy nasz życia los”
• Wrocławskie dni mostowe - obiekty kolejowe
• Dziennik czynności Naczelnego Wodza gen. Sikorskiego. Tom 3
• Biblia. Biografia
• Pułtusk-Gołymin 1806
• Partyzanci trzech puszcz
• Służba Polek na frontach II wojny światowej cz. 2
• Sternicy mediów