Żnińska Kolej Wąskotorowa
KolpressRok wydania: 2022
ISBN: 978-83-964796-1-7
Oprawa: twarda
Ilość stron: 224
Wymiary: 165 x 235
Dostępność: Na półce
88.20 zł
Jedną z głównych atrakcji turystycznych Pałuk jest Żnińska Kolej Wąskotorowa, która funkcjonuje już prawie 130 lat od 1 lipca 1894 r. Ponieważ linie kolei normalnotorowej omijały znaczny obszar powiatu, kolej wąskotorowa wypełniła tę lukę ułatwiając przewóz towarów i pasażerów. W najlepszym okresie rozwoju długość wszystkich linii osiągnęła długość około 77 km. Gdy rozwinął się transport samochodowy jej znaczenie zaczęło maleć, groziła jej likwidacja. Lokalni działacze społeczno-kulturalni wpadli na pomysł aby zorganizować Muzeum Kolei Wąskotorowej, materialny ślad po małej kolejce. Otwarcie muzeum umożliwiło przewrócenie sezonowego ruchu turystycznego na trasie Żnin – Wenecja – Biskupin – Gąsawa, co doprowadziło do uratowania około 14 km kolei. Korzystając z pociągu można zwiedzić największe atrakcje turystyczne Pałuk.
W książce przedstawiono historię powstania i funkcjonowania kolei wąskotorowej na Pałukach. Zawiera opis infrastruktury i taboru na przestrzeni lat. Uzupełnieniem tej części jest szkic o działalności kolei normalnotorowej. Jeden z rozdziałów poświęcono funkcjonującej prawie 80 lat kolei wąskotorowej cukrowni w Żninie. Druga część książki poświęcona jest powstaniu, działalności i zbiorom Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji. Część trzecia to przewodnik po trasie kolei turystycznej. Całość jest bogato ilustrowana zdjęciami, mapami, szkicami i schematami stacji, ładowni i przystanków.
W książce przedstawiono historię powstania i funkcjonowania kolei wąskotorowej na Pałukach. Zawiera opis infrastruktury i taboru na przestrzeni lat. Uzupełnieniem tej części jest szkic o działalności kolei normalnotorowej. Jeden z rozdziałów poświęcono funkcjonującej prawie 80 lat kolei wąskotorowej cukrowni w Żninie. Druga część książki poświęcona jest powstaniu, działalności i zbiorom Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji. Część trzecia to przewodnik po trasie kolei turystycznej. Całość jest bogato ilustrowana zdjęciami, mapami, szkicami i schematami stacji, ładowni i przystanków.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Umundurowanie kolejarzy Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1918 - 1948
• Barbarossa
• Żniwiarz - kompania dywersyjna. Relacje żołnierzy 9 kompanii, Kedyw 17
• Fortece na bagnach
• Żmudzin Bolesław Kontrym 1898-1953
• Wyjątkowe jachty i łodzie
• Zapomniane miejsca Lubuskie. Część północna.
• Komunikacja miejska w Poznaniu
• Polskie skrzydła w Turcji 1936-1948
• Polskie Państwo Podziemne.cz. 5
• Barbarossa
• Żniwiarz - kompania dywersyjna. Relacje żołnierzy 9 kompanii, Kedyw 17
• Fortece na bagnach
• Żmudzin Bolesław Kontrym 1898-1953
• Wyjątkowe jachty i łodzie
• Zapomniane miejsca Lubuskie. Część północna.
• Komunikacja miejska w Poznaniu
• Polskie skrzydła w Turcji 1936-1948
• Polskie Państwo Podziemne.cz. 5