Żydoswaros
Wyd. Naukowe Uniwersytetu SzczecińskiegoRok wydania: 2023
ISBN: 978-83-7972-633-2
Oprawa: miękka
Ilość stron: 226
Wymiary: 170 x 240
Dostępność: Na półce
78.40 zł
Oddajemy do rąk Czytelników tom złożony z trzech utworów i komentarzy do nich. Pierwszy utwór to oświeceniowy poemat heroikomiczny i alegoryczny Żydoswaros, którego autorstwo – do tej pory wątpliwe – udało się ustalić. Zebrany materiał dowodowy pozwala – według piszącego te słowa – uznać za twórcę poematu Franciszka Jaksę Makulskiego. Utwór drugi (wcześniej przypisywany Franciszkowi Ksaweremu Chomińskiemu), którego autorem na podstawie ustaleń jest Karol Lubicz Chojecki, to Odpowiedź na książkę „Żydoswaros”. Trzeci tekst, pierwotnie także anonimowy, a dzięki ustaleniu autorstwa przypisany Makulskiemu, to Pojedynek literacki, czyli odpowiedź na Odpowiedź.
Żydoswaros w chwili ukazania się drukiem wywołał duże zainteresowanie i wzbudził wiele negatywnych emocji. Autor został oskarżony o szarganie świętości narodowych, wrogość wobec Polski i Polaków, brak patriotyzmu. Jednak w miarę upływu czasu zainteresowanie poematem malało , dzisiaj jest znany przede wszystkim specjalistom, choć i ci nie poświęcają mu zbyt wiele uwagi. Potwierdza tę tezę fakt, iż na przykład Roman Dąbrowski we Wstępie do Antologii poświęconej polskiemu poematowi heroikomicznemu późnego oświecenia, omawiając przykłady wcześniejsze, o interesującym nas tu utworze napisał tylko jedno zdanie: „Właściwości poematu heroikomicznego można się doszukać w wydanym anonimowo w 1792 r. utworze Żydoswaros” . W fundamentalnym opracowaniu tegoż autora, zawierającym analizy i interpretacje oświeceniowych poematów heroikomicznych, o utworze Makulskiego czytamy m.in.: „Żydoswaros nie jest właściwie poematem heroikomicznym w pełnym tego słowa znaczeniu”
Ze słowa od wydawcy
Żydoswaros w chwili ukazania się drukiem wywołał duże zainteresowanie i wzbudził wiele negatywnych emocji. Autor został oskarżony o szarganie świętości narodowych, wrogość wobec Polski i Polaków, brak patriotyzmu. Jednak w miarę upływu czasu zainteresowanie poematem malało , dzisiaj jest znany przede wszystkim specjalistom, choć i ci nie poświęcają mu zbyt wiele uwagi. Potwierdza tę tezę fakt, iż na przykład Roman Dąbrowski we Wstępie do Antologii poświęconej polskiemu poematowi heroikomicznemu późnego oświecenia, omawiając przykłady wcześniejsze, o interesującym nas tu utworze napisał tylko jedno zdanie: „Właściwości poematu heroikomicznego można się doszukać w wydanym anonimowo w 1792 r. utworze Żydoswaros” . W fundamentalnym opracowaniu tegoż autora, zawierającym analizy i interpretacje oświeceniowych poematów heroikomicznych, o utworze Makulskiego czytamy m.in.: „Żydoswaros nie jest właściwie poematem heroikomicznym w pełnym tego słowa znaczeniu”
Ze słowa od wydawcy
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Zabić Ukrainę. Alfabet rosyjskiej agresji
• Ukraińskie światy Rzeczypospolitej
• The French on the Somme - From Serre to the River Somme
• Najlepsi katolicy pod słońcem
• Samotny rejs dookoła świata
• Pod wiatr
• 85 Okręty jedynaki
• Banditenstadt. Wojna i miłość
• Polacy na Białorusi od Powstania Styczniowego do XXI wieku Tom VI.
• Żydzi w kulturze muzycznej Galicji, tom 2
• Ukraińskie światy Rzeczypospolitej
• The French on the Somme - From Serre to the River Somme
• Najlepsi katolicy pod słońcem
• Samotny rejs dookoła świata
• Pod wiatr
• 85 Okręty jedynaki
• Banditenstadt. Wojna i miłość
• Polacy na Białorusi od Powstania Styczniowego do XXI wieku Tom VI.
• Żydzi w kulturze muzycznej Galicji, tom 2