książki historyczne
Oferta wydawnictwaPolecamy w sieciKatalog do pobrania

Kategoria kolekcje
Okres historyczny przekrojowe
Krakowskie drogi żelazne

Nakład wyczerpany!

Krakowskie drogi żelazne

Lulewicz D. Muzeum Krakowa
Rok wydania: 2019
ISBN: 978-83-66334-20-5

Oprawa: miękka
Ilość stron: 95
Wymiary: 165 x 215

Dostępność: Niedostępna

21.00 zł


Żelazne drogi są obecne w Krakowie od ponad 170 lat.
W 1847r. otwarto Kolej Krakowsko-Górnośląską, której budowę zainicjowano u schyłku Rzeczypospolitej Krakowskiej.
Miała ona przywrócić miastu rolę ważnego ośrodka gospodarczego.
Niebawem Kraków i Podgórze połączone zostały z Wiedniem i Lwowem, a stało się to przy udziale polskich działaczy społecznych, dążących do wyprowadzenia miasta z gospodarczej zapaści.
W odrodzonej Rzeczypospolitej kolej połączyła Kraków z Warszawą, a w okresie PRL-u wspomogła proces socjalistycznej industrializacji.
Wprowadzenie do eksploatacji w latach 20. XIX w. parowozu uniezależniło transport od siły zwierząt pociągowych i kapryśnej aury zmieniającej ówczesne drogi w grzęzawiska.
Kolej wpłynęła na zmniejszenie kosztów podróżowania, ponieważ lokomotywa mogła uciągnąć skład z kilkoma setkami pasażerów, a konna kareta pocztowa zabierała maksymalnie osiem osób.
Żelazne szlaki przechodziły sukcesywną ewolucję, a na ich kształt oraz użyteczność miały wpływ zarówno decyzje polityczne podejmowane w Wiedniu czy w Warszawie, jak i uwarunkowania lokalne.
Kolej, ze względu na bogactwo wytworzonej kultury materialnej, w tym budynków czy urządzeń, jest fenomenem łączącym osiągnięcia techniki i architektoniczno-inżynieryjnej estetyki w unikatową, niepozbawioną swoistego romantyzmu całość.



Oferta wydawnictwa Polecamy w sieci Katalog do pobrania