Kategoria
biografie i wspomnienia , podróże w czasie i przestrzeni
Okres historyczny wiek XVI - XVIII
Okres historyczny wiek XVI - XVIII
Angelus Silesius, Bernhard Rosa i Michael Willman
Wyd. Uniwersytetu WrocławskiegoRok wydania: 2024
ISBN: 978-83-229-3811-9
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Ilość stron: 572
Wymiary: 170 x 240
Dostępność: Na półce
104.00 zł
Angelus Silesius, Bernhard Rosa i Michael Willmann, czyli sztuka i mistyka na Śląsku w czasach baroku to podróż w epokę, gdy Śląsk stanowił centrum duchowej i artystycznej Europy.
Kluczową rolę w opowieści odgrywają trzy postacie, które wyznaczały kierunki rozwoju swoich czasów: Angelus Silesius (Johannes Scheffler) – protestant nawrócony na katolicyzm, lekarz, mistyk i poeta, którego pisma inspirowały wiele pokoleń artystów (jego utwory tłumaczył Adam Mickiewicz); Bernhard Rosa – opat klasztoru w Krzeszowie, który przez sztukę umacniał ludową wiarę; oraz Michael Willmann – nazywany śląskim Rembrandtem malarz, którego monumentalne dzieła na trwałe wpisały się w sztukę nie tylko Śląska. Efektem ich wyjątkowej w skali europejskiej współpracy było połączenie elementów doświadczenia mistycznego z różnymi formami masowej pobożności o kontrreformacyjnym charakterze. Co ważne, wszystkie te formy były ściśle połączone z wykorzystaniem dewocyjnych dzieł sztuki (obrazów, rzeźb, grafik), projektowanych głównie przez Willmanna. Stały się one jednymi z najpopularniejszych przedstawień w kulturze religijnej Śląska aż do końca XVIII wieku i dzisiaj możemy je śmiało uznać za ewenement w europejskim baroku.
Książka Andrzeja Kozieła to pierwsze całościowe opracowanie relacji między sztuką a mistyką w XVII wieku, które ożywia zapomnianą nieco potęgę śląskiej sztuki barokowej.
Kluczową rolę w opowieści odgrywają trzy postacie, które wyznaczały kierunki rozwoju swoich czasów: Angelus Silesius (Johannes Scheffler) – protestant nawrócony na katolicyzm, lekarz, mistyk i poeta, którego pisma inspirowały wiele pokoleń artystów (jego utwory tłumaczył Adam Mickiewicz); Bernhard Rosa – opat klasztoru w Krzeszowie, który przez sztukę umacniał ludową wiarę; oraz Michael Willmann – nazywany śląskim Rembrandtem malarz, którego monumentalne dzieła na trwałe wpisały się w sztukę nie tylko Śląska. Efektem ich wyjątkowej w skali europejskiej współpracy było połączenie elementów doświadczenia mistycznego z różnymi formami masowej pobożności o kontrreformacyjnym charakterze. Co ważne, wszystkie te formy były ściśle połączone z wykorzystaniem dewocyjnych dzieł sztuki (obrazów, rzeźb, grafik), projektowanych głównie przez Willmanna. Stały się one jednymi z najpopularniejszych przedstawień w kulturze religijnej Śląska aż do końca XVIII wieku i dzisiaj możemy je śmiało uznać za ewenement w europejskim baroku.
Książka Andrzeja Kozieła to pierwsze całościowe opracowanie relacji między sztuką a mistyką w XVII wieku, które ożywia zapomnianą nieco potęgę śląskiej sztuki barokowej.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Chrześcijańskie fundamenty cywilizacji europejskiej i sarmackiej Rzeczypospolitej
• Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
• Cywilizacyjne ramy gospodarki europejskiej
• Janiszki - mapa WIG skala 1:100 000
• Bormann
• Dzieje nieruchomości Jacobsonów na warszawskim Lesznie 1770-1940
• Świat Apostołów
• Literatura dwudziestolecia
• Etos Sarmaty a polskie tradycje gospodarcze
• Logos, dike, kosmos, eidos i eidolon
• Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
• Cywilizacyjne ramy gospodarki europejskiej
• Janiszki - mapa WIG skala 1:100 000
• Bormann
• Dzieje nieruchomości Jacobsonów na warszawskim Lesznie 1770-1940
• Świat Apostołów
• Literatura dwudziestolecia
• Etos Sarmaty a polskie tradycje gospodarcze
• Logos, dike, kosmos, eidos i eidolon
Recenzje
Brak recenzji tej pozycji |