Apolinary Szeluto (1884-1966) - ten, który wyprzedził Szymanowskiego
PolihymniaRok wydania: 2024
ISBN: 978-83-7847-910-9
Oprawa: miękka
Ilość stron: 252
Wymiary: 165 x 240
Dostępność: Na półce
76.40 zł
Wybitny kompozytor i pedagog Zygmunt Noskowski powiedział o Apolinarym Szelucie: „to pod każdym względem fenomenalny talent, o którym głośno kiedyś będzie w świecie”, wyróżniając go jako najbardziej obiecującego wychowanka w swojej klasie, przed samym Karolem Szymanowskim. W odniesieniu do tych słów sformułowany został tytuł niniejszej pracy: Apolinary Szeluto (1884-1966) – ten, który wyprzedził Szymanowskiego.
Dziś jednak Kompozytor ma status przede wszystkim postaci historycznej. Wprawdzie jego nazwisko pojawia się w encyklopediach i opracowaniach muzyki polskiej, ale jego twórczość pozostaje w głównej mierze nieznana, rzadko obecna w programach koncertów. Brak jest też dostatecznej ilości informacji o życiu Szeluty. Jest on jedynym członkiem Spółki Nakładowej Młodych Kompozytorów Polskich, który do tej pory nie doczekał się opracowania pełnej monografii. W związku z tym pojawiają się kluczowe pytania badawcze: jakie są kompozycje Szeluty i jaka jest ich wartość? Jakie są utwory Szeluty pisane na różnych etapach twórczości? A wreszcie: dlaczego tak obiecujący młody kompozytor popadł w zapomnienie?
Podejmowany problem związany z badaniem życia i twórczości Apolinarego Szeluty wpisuje się w model realizowanych na gruncie muzykologii analiz. Istotny obszar stanowi bowiem w dzisiejszych czasach odkrywanie zapomnianych kompozytorów, ocena krytyczna ich spuścizny oraz przywracanie ich dzieł i postaci do powszechnej świadomości muzykologicznej.
Dziś jednak Kompozytor ma status przede wszystkim postaci historycznej. Wprawdzie jego nazwisko pojawia się w encyklopediach i opracowaniach muzyki polskiej, ale jego twórczość pozostaje w głównej mierze nieznana, rzadko obecna w programach koncertów. Brak jest też dostatecznej ilości informacji o życiu Szeluty. Jest on jedynym członkiem Spółki Nakładowej Młodych Kompozytorów Polskich, który do tej pory nie doczekał się opracowania pełnej monografii. W związku z tym pojawiają się kluczowe pytania badawcze: jakie są kompozycje Szeluty i jaka jest ich wartość? Jakie są utwory Szeluty pisane na różnych etapach twórczości? A wreszcie: dlaczego tak obiecujący młody kompozytor popadł w zapomnienie?
Podejmowany problem związany z badaniem życia i twórczości Apolinarego Szeluty wpisuje się w model realizowanych na gruncie muzykologii analiz. Istotny obszar stanowi bowiem w dzisiejszych czasach odkrywanie zapomnianych kompozytorów, ocena krytyczna ich spuścizny oraz przywracanie ich dzieł i postaci do powszechnej świadomości muzykologicznej.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Klisze z przeszłości
• Adieu, NRD! Biografie pisarzy z perspektywy postenerdowskiej
• Anna ze Stanisławskich Zbąska - pierwsza polska poetka
• Uniwersytet w ruinie
• Dobrze! Zapiski kleryka-żołnierza
• Legalne organizacje społeczne w powiecie koneckim do 1914 roku
• Jak działa faszyzm
• Instrukcja służby Korpusu Ochrony Pogranicza
• Fortece Rzeczypospolitej
• Obraz sztuki dawnej na terenie Królestwa Polskiego
• Adieu, NRD! Biografie pisarzy z perspektywy postenerdowskiej
• Anna ze Stanisławskich Zbąska - pierwsza polska poetka
• Uniwersytet w ruinie
• Dobrze! Zapiski kleryka-żołnierza
• Legalne organizacje społeczne w powiecie koneckim do 1914 roku
• Jak działa faszyzm
• Instrukcja służby Korpusu Ochrony Pogranicza
• Fortece Rzeczypospolitej
• Obraz sztuki dawnej na terenie Królestwa Polskiego
Recenzje
Brak recenzji tej pozycji |