Eutyfron, Obrona Sokratesa, Kriton
vis-a-vis/EtiudaRok wydania: 2020
Seria: meandry kultury
ISBN: 978-83-7998-236-3
Oprawa: miękka
Ilość stron: 160
Wymiary: 125 x 195
Dostępność: Na półce
11.80 zł
Platońska Obrona Sokratesa (w klasycznym przekładzie wraz z posłowiem, objaśnieniami i ilustracjami Władysława Witwickiego) należy do dialogów wczesnych, a jest to - w odróżnieniu od pozostałych - w zasadzie monolog Sokratesa przedstawiający treść jego trzech mów wygłoszonych w trakcie procesu. Wniesiony przez 3 osoby akt oskarżenia zarzucał, iż Zbrodnię popełnia Sokrates, bogów, których państwo uznaje, nie uznając, inne zaś nowe duchy wprowadzając; zbrodnię też popełnia, psując młodzież. Sokrates całkowicie odrzuca te zarzuty, tłumacząc najpierw przyczyny dla których spotyka się z niechęcią współobywateli ateńskich, następnie zarzuty o deprawację młodzieży i oskarżenia o bezbożność. Twierdzi, że nawet gdyby sąd go uwolnił pod warunkiem zaprzestania dalszego filozofowania, nie zrezygnuje ze swojej działalności. Mówi: Ja was obywatele, kocham całym sercem, ale posłucham boga raczej, aniżeli was i póki mi tchu starczy, póki sił, nie przestanę filozofować i was pobudzać i pokazywać drogę każdemu, kogo tylko spotkam. (...) Tak rozkazuje bóg, dobrze sobie to pamiętacie, a mnie się zdaje, że wy w ogóle nie macie w państwie nic cenniejszego, niż ta moja służba boża. Bo przecież ja nic innego nie robię, tylko chodzę i namawiam młodych spośród was i starych, żeby się o ciało, ani o pieniądze nie troszczył jeden z drugim przede wszystkim, ani tak bardzo, jak o duszę, aby była jak najlepsza; i mówię im, że nie z pieniędzy dzielność rośnie, ale z dzielności pieniądze i wszelkie inne dobra ludzkie i prywatne, i publiczne. W Obronie Sokratesa nie rozstrzyga Platon (427 p.n.e.-347 p.n.e.) - uczeń Sokratesa, którego śmierć uważał za niewyobrażalną zbrodnię ateńskiej republiki - żadnych fundamentalnych spraw z dziedziny ontologii czy epistemologii, pozostaje jednak ona jednym z najważniejszych jego dialogów, dialogiem stricte etycznym. Sokrates zostaje skazany na śmierć, nie kaja się jednak, nie zmienia swojego zachowania/poglądów, choć dzięki temu mógłby uniknąć śmierci. Ważniejsza bowiem pozostaje prawda i sprawiedliwość oraz konieczność zachowania godności w każdej sytuacji. Poprzedzający Obronę Eutyfron i następujący po niej dialog Kriton nie tylko dopełniają „sprawę Sokratesa”, obrazują pseudo-moralność, ukazują pseudo-pobożność Ateńczyków, oskarżają system prawny, ale zwłaszcza w Kritonie pokazują Sokratesa jako człowieka z krwi i kości.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Ekonomik
• Egipt Ostatnie wieki imperium (747-332 p.n.e.)
• Eutyfron
• Gniew
• Obrona Sokratesa
• Moje frontowe dni. Wspomnienia z lat 1925–1945
• Hiszpania Franco. System polityczny, nurty ideowe, i konteksty frankizmu
• Śmierć na Dominikanie
• Arsenał Artyleryjski tom 1
• Teokracja papieska 1073-1378
• Egipt Ostatnie wieki imperium (747-332 p.n.e.)
• Eutyfron
• Gniew
• Obrona Sokratesa
• Moje frontowe dni. Wspomnienia z lat 1925–1945
• Hiszpania Franco. System polityczny, nurty ideowe, i konteksty frankizmu
• Śmierć na Dominikanie
• Arsenał Artyleryjski tom 1
• Teokracja papieska 1073-1378
Recenzje
Brak recenzji tej pozycji |