Krakowskie tramwaje
EurosprinterRok wydania: 2010
ISBN: 978-83-926946-9-4
Oprawa: twarda
Ilość stron: 294
Wymiary: 215 x 300
Dostępność: Niedostępna
135.00 zł
Początki komunikacji miejskiej w Krakwie sięgają lat 60. XIX wieku. Pierwszymi pojazdami przewożącymi pasażerów na ustalonych trasach i według obowiązującego rozkładu jazdy były omnibusy konne. Należące do prywatnych właścicieli obsługiwały jedna stałą linię prowadzącą od Mostu Podgórskiego, przez Rynek Główny do dworca kolejowego.
Pod koniec XIX wieku, wraz z rozwojem przemysłu wprowadzono tramwaj konny, uruchomiony przez belgijską firmę na identycznej jak omnibusowa trasie. Pierwsza linia tramwajowa oddana została do eksploatacji 25.10.1882 roku. Poprowadzenie linii tramwajowej przez Bramę Floriańską, będącą pamiątką średniowiecznych murów otaczających Kraków, spowodowało, że zastosowano nietypową w Europie szerokość toru wynoszącą 900 mm.
Pierwszą linię tramwaju elektrycznego oddano do użytku 16.03.1901 roku. Szybki rozwój terytorialny Krakowa spowodował wykupienie przez gminę dotychczasowej firmy komunikacyjnej i podjęcie decyzji o budowie nowej sieci tramwajów, tym razem normalnotorowych, o szerokości toru wynoszącej 1435 mm. Pierwszą linię o nowym rozstawie toru oddano do użytku 20.01.1913 roku.
W ciągu ostatnich dwudziestu lat Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. będące prawnym spadkobiercą wcześniejszych firm tramwajowych w Krakowie, doprowadziło do wymiany ponad połowy taboru tramwajowego oraz, wspólnie z gminą Kraków, rewaloryzacji istniejących tras torowych.
Razem z gminą Kraków, po wielu latach przerwy wybudowano nowe linie tramwajowe, w tym tunel tramwajowy pod dworcem kolejowym, oraz zakupiono 50 nowoczesnych tramwajów nie rezygnując z eksploatacji wagonów dotychczas używanych.
W opracowaniu udało się zebrać ilustracje dotyczące wszystkich wagonów, jakie kiedykolwiek eksploatowane były w Krakowie. Krótki opis każdego typu przybliża historię jego eksploatacji. Opis dawnych zajezdni tramwajowych uzupełnia historię krakowskich wagonów. Opracowanie zawiera także pierwszy dotychczas nigdzie nie publikowany i niezwykle dokładny spis stałych linii tramwajowych, uwzględniający zmiany poszczególnych tras, a także nazw ulic. W miarę możliwości spis został uzupełniony danymi dotyczącymi długości poszczególnych linii oraz ilością użytego taboru.
Pod koniec XIX wieku, wraz z rozwojem przemysłu wprowadzono tramwaj konny, uruchomiony przez belgijską firmę na identycznej jak omnibusowa trasie. Pierwsza linia tramwajowa oddana została do eksploatacji 25.10.1882 roku. Poprowadzenie linii tramwajowej przez Bramę Floriańską, będącą pamiątką średniowiecznych murów otaczających Kraków, spowodowało, że zastosowano nietypową w Europie szerokość toru wynoszącą 900 mm.
Pierwszą linię tramwaju elektrycznego oddano do użytku 16.03.1901 roku. Szybki rozwój terytorialny Krakowa spowodował wykupienie przez gminę dotychczasowej firmy komunikacyjnej i podjęcie decyzji o budowie nowej sieci tramwajów, tym razem normalnotorowych, o szerokości toru wynoszącej 1435 mm. Pierwszą linię o nowym rozstawie toru oddano do użytku 20.01.1913 roku.
W ciągu ostatnich dwudziestu lat Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. będące prawnym spadkobiercą wcześniejszych firm tramwajowych w Krakowie, doprowadziło do wymiany ponad połowy taboru tramwajowego oraz, wspólnie z gminą Kraków, rewaloryzacji istniejących tras torowych.
Razem z gminą Kraków, po wielu latach przerwy wybudowano nowe linie tramwajowe, w tym tunel tramwajowy pod dworcem kolejowym, oraz zakupiono 50 nowoczesnych tramwajów nie rezygnując z eksploatacji wagonów dotychczas używanych.
W opracowaniu udało się zebrać ilustracje dotyczące wszystkich wagonów, jakie kiedykolwiek eksploatowane były w Krakowie. Krótki opis każdego typu przybliża historię jego eksploatacji. Opis dawnych zajezdni tramwajowych uzupełnia historię krakowskich wagonów. Opracowanie zawiera także pierwszy dotychczas nigdzie nie publikowany i niezwykle dokładny spis stałych linii tramwajowych, uwzględniający zmiany poszczególnych tras, a także nazw ulic. W miarę możliwości spis został uzupełniony danymi dotyczącymi długości poszczególnych linii oraz ilością użytego taboru.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Z dziejów unifikacji administracji II Rzeczypospolitej
• Historyczne pojazdy komunikacji miejskiej w Krakowie
• Kolej wilanowska
• Kolej jabłonowska
• Krakowskie tramwaje na kartkach pocztowych
• Wzorcowy nazista
• Przysięga Gertrudy
• Inowrocławskie tramwaje
• Krakowskie środowisko historyczne 1815-1860
• Kolej w Rzeszowie 1858-2008
• Historyczne pojazdy komunikacji miejskiej w Krakowie
• Kolej wilanowska
• Kolej jabłonowska
• Krakowskie tramwaje na kartkach pocztowych
• Wzorcowy nazista
• Przysięga Gertrudy
• Inowrocławskie tramwaje
• Krakowskie środowisko historyczne 1815-1860
• Kolej w Rzeszowie 1858-2008
Recenzje
Brak recenzji tej pozycji |