Kutry torpedowe proj. 663D i proj. 664 Błyskawiczny i Odważny
Cinderella BooksRok wydania: 2024
Seria: Broń i wyposażenie Wojska Polskiego
ISBN: 978-83-7339-379-0
Oprawa: miękka
Ilość stron: 80
Wymiary: 165 x 240
Tom: 15
Dostępność: Na półce
44.00 zł
W tomiku opisano historię powstania tej klasy okrętów oraz ich podstawowego uzbrojenia -torpedy. W dalszej części przedstawiono próby wprowadzenia do służby w Polskiej Marynarce Wojennej ścigaczy. Następnie zaprezentowano sowieckie kutry torpedowe używane początkowo przez MW PRL oraz proces projektowania, budowy i eksploatację okrętów tej klasy zaprojektowanych przez polskich konstruktorów. Zacofanie gospodarcze, całkowita podległość ZSRS i ślepe naśladownictwo wszystkiego, co sowieckie spowodowało, że powstałe jednostki nie miały niemal żadnej wartości bojowej. Po sukcesach egipskich i indyjskich ścigaczy rakietowych, kutry/ścigacze torpedowe stały się przeżytkiem i straciły rację bytu we
flotach. Dlatego co najmniej dziwne wydaje się forsowanie budowy tych jednostek i wcielenie ich do składu MW PRL. Dziwi to tym bardziej, że już od prototypu były to okręty kompletnie
nieudane. Miały minimalną dzielność morską, przestarzałe uzbrojenie w wyrzutnie torpedowe, niewydajne i bardzo hałaśliwe maszyny, staroświeckie systemy sterowania siłownią, przestarzałe urządzenia elektroniczne (radary, radiostacje, systemy kierowania ogniem), bardziej niż spartańskie warunki bytowe, ale przede wszystkim sprawiające mnóstwo problemów poszycie z hydronalium. Chyba dlatego bardzo szybko wycofano je ze składu floty i złomowano.
Do dziś przetrwał tylko Odważny, który jest eksponatem Muzeum im. Orla Białego w Skarżysku-Kamiennej, rodzinnym mieście konstruktora tych jednostek.
flotach. Dlatego co najmniej dziwne wydaje się forsowanie budowy tych jednostek i wcielenie ich do składu MW PRL. Dziwi to tym bardziej, że już od prototypu były to okręty kompletnie
nieudane. Miały minimalną dzielność morską, przestarzałe uzbrojenie w wyrzutnie torpedowe, niewydajne i bardzo hałaśliwe maszyny, staroświeckie systemy sterowania siłownią, przestarzałe urządzenia elektroniczne (radary, radiostacje, systemy kierowania ogniem), bardziej niż spartańskie warunki bytowe, ale przede wszystkim sprawiające mnóstwo problemów poszycie z hydronalium. Chyba dlatego bardzo szybko wycofano je ze składu floty i złomowano.
Do dziś przetrwał tylko Odważny, który jest eksponatem Muzeum im. Orla Białego w Skarżysku-Kamiennej, rodzinnym mieście konstruktora tych jednostek.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Wielozadaniowy samolot myśliwski Dassault Aviation Rafale
• Polish Wings No. 39 Caudron-Renault CR.714 Cyclone
• Barwy września '39
• Wschodnia krucjata Mussoliniego 1941-1943
• Samolot szturmowy Iljuszyn Ił-2
• Leszek Biały, książę polski, syn Kazimierza Sprawiedliwego
• „Pilnujcie honoru sztandaru pułkowego”
• Lotnik i konstruktor znad Nilu
• Wrzesień 1939 w infografikach
• Czołg T-72B/T-72B2/T-72B3
• Polish Wings No. 39 Caudron-Renault CR.714 Cyclone
• Barwy września '39
• Wschodnia krucjata Mussoliniego 1941-1943
• Samolot szturmowy Iljuszyn Ił-2
• Leszek Biały, książę polski, syn Kazimierza Sprawiedliwego
• „Pilnujcie honoru sztandaru pułkowego”
• Lotnik i konstruktor znad Nilu
• Wrzesień 1939 w infografikach
• Czołg T-72B/T-72B2/T-72B3
Recenzje
Brak recenzji tej pozycji |