Od Tolkiena do Pratchetta
Polskie Towarzystwo LudoznawczeRok wydania: 2009
ISBN: 978-83-87266-97-4
Oprawa: miękka
Ilość stron: 316
Wymiary: 150 x 215
Dostępność: Na półce
28.00 zł
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Chwytanie wody w dłonie, czyli czym jest (i czym nie jest) fantasy
Wprowadzenie
Pojęcie fantastyki
Fantastyka — fantazja —fantasy
Dobrowolne zawieszenie niewiary
Wtórne stwarzanie, wtórny świat, wtórna wiara. Prawda Fantasy
Fantasy w obrębie literatury fantastycznej
Fantasy a science fiction
Fantasy a baśń — wstępne rozróżnienia
Inspiracje fantasy: mit
Inspiracje fantasy epika bohaterska
Proza Williama Morrisa
Eric Rucker Eddison — Worm Ouroboros
„Średniowieczność" jako cecha wtórnych światów fantasy
Inspiracje - podsumowanie
Baśń i fantasy — ujęcie synchroniczne
Spójność wtórnego świata. Fantasy i groza
Podsumowanie - propozycja definicji
Rozdział 2. Wzory fantasy. Zróżnicowanie, dynamika, tematy, problemy
Wprowadzenie
Sword & sorcery - wzór I. Proza Roberta E. Howarda
-Bran Mak Morn i cykl „piktyjski"
-Kull z Atlantydy
-Conan, barbarzyńca z Cimmerii
Sword & sorcery — wzór II. Cykl o Fafhrdzie i Szarym Kocurze Fritza Leibera
Sword & sorcery/Dark fantasy. Cykl o Kane'ie Karla E. Wagnera
Czym jest sword and sorcery?
Fantasy mitopoetycka. J.R.R. Tolkien i legendarium Śródziemia
Fantasy mitopoetycka. Cykl Ziemiomorze Ursuli K. Le Guin
Czym jest fantasy mitopoetycka?
O Heroic fantasy
Dualizm: „inne" i „znane". Dychotomiczna struktura wtórnej rzeczywistości
Fantasy „historyczna", fantasy „legendarna"
-Fantasy „arturiańska". Marion Zimmer Bradley — Mgły Avalonu
Urban fantasy
Science fantasy
Fantasy komiczna
-Terry Pratchett i cykl Świat Dysku
New Weird. China Miéville, Dworzec Perdido
Podsumowanie
Rozdział 3. Wyspa Szczęśliwa, Arystoteles i górale. O odkryciach polskiej fantasy (na wybranych przykładach)
Wprowadzenie
Anna Borkowska, Gar'lngawi Wyspa Szczęśliwa
Jacek Dukaj Inne Pieśni
Wit Szostak — Wichry Smoczogór, Poszarpane granie
Podsumowanie
Bez zakończenia
Bibliografia
Wstęp
Rozdział 1. Chwytanie wody w dłonie, czyli czym jest (i czym nie jest) fantasy
Wprowadzenie
Pojęcie fantastyki
Fantastyka — fantazja —fantasy
Dobrowolne zawieszenie niewiary
Wtórne stwarzanie, wtórny świat, wtórna wiara. Prawda Fantasy
Fantasy w obrębie literatury fantastycznej
Fantasy a science fiction
Fantasy a baśń — wstępne rozróżnienia
Inspiracje fantasy: mit
Inspiracje fantasy epika bohaterska
Proza Williama Morrisa
Eric Rucker Eddison — Worm Ouroboros
„Średniowieczność" jako cecha wtórnych światów fantasy
Inspiracje - podsumowanie
Baśń i fantasy — ujęcie synchroniczne
Spójność wtórnego świata. Fantasy i groza
Podsumowanie - propozycja definicji
Rozdział 2. Wzory fantasy. Zróżnicowanie, dynamika, tematy, problemy
Wprowadzenie
Sword & sorcery - wzór I. Proza Roberta E. Howarda
-Bran Mak Morn i cykl „piktyjski"
-Kull z Atlantydy
-Conan, barbarzyńca z Cimmerii
Sword & sorcery — wzór II. Cykl o Fafhrdzie i Szarym Kocurze Fritza Leibera
Sword & sorcery/Dark fantasy. Cykl o Kane'ie Karla E. Wagnera
Czym jest sword and sorcery?
Fantasy mitopoetycka. J.R.R. Tolkien i legendarium Śródziemia
Fantasy mitopoetycka. Cykl Ziemiomorze Ursuli K. Le Guin
Czym jest fantasy mitopoetycka?
O Heroic fantasy
Dualizm: „inne" i „znane". Dychotomiczna struktura wtórnej rzeczywistości
Fantasy „historyczna", fantasy „legendarna"
-Fantasy „arturiańska". Marion Zimmer Bradley — Mgły Avalonu
Urban fantasy
Science fantasy
Fantasy komiczna
-Terry Pratchett i cykl Świat Dysku
New Weird. China Miéville, Dworzec Perdido
Podsumowanie
Rozdział 3. Wyspa Szczęśliwa, Arystoteles i górale. O odkryciach polskiej fantasy (na wybranych przykładach)
Wprowadzenie
Anna Borkowska, Gar'lngawi Wyspa Szczęśliwa
Jacek Dukaj Inne Pieśni
Wit Szostak — Wichry Smoczogór, Poszarpane granie
Podsumowanie
Bez zakończenia
Bibliografia
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
Recenzje
Brak recenzji tej pozycji |