


Polski Fiat w II Rzeczypospolitej
FORE Communication Poland Sp. z o.o.Rok wydania: 2025
ISBN: 978-83-974586-0-4
Oprawa: twarda
Ilość stron: 200
Wymiary: 175 x 245
Dostępność: Na półce
78.00 zł
Panuje u nas „Mit Polskiego Fiata”. Dla jednych to marka, która otworzyła drogę do zmotoryzowania przedwojennego kraju, dla drugich ta, która zniszczyła polskie konstrukcje samochodowe. Naszym założeniem jest próba przedstawienia obiektywnej historii Fiata na ziemiach polskich do wybuchu II Wojny Światowej. Fiat bowiem nie był jedynym graczem na naszym rynku. Ale na skalę przemysłową pierwszym i takim, który innym ułatwił start.
Inicjatorem i głównym konstruktorem książki jest Filippo Gallino, Włoch z urodzenia, Polak z miłości. Z wykształcenia ekonomista i filolog, a z zamiłowania historyk. Wieloletni dyrektor wydawnictwa „Satiz”, działającego kiedyś na potrzeby Fiata w Polsce. Do „zespołu” zaprosił dziennikarskie małżeństwo, z którymi współpracuje już od ćwierć wieku – Annę Borsukiewicz i Jerzego Kozierkiewicza. Oboje pracowali w dzienniku „Życie Warszawy”, oboje zajmowali się motoryzacją, pisząc o niej i wydając branżowe tytuły, oboje też robili motoryzacyjny public relations.
Pierwowzorem tej publikacji była niewielka książeczka pt. „Tak powstawał Polski Fiat”, wydana kilka lat temu dla szerokiego grona interesariuszy włoskiego koncernu. Okazało się, że tylko część zgromadzonego wówczas materiału została wykorzystana. Dlatego postanowiliśmy podjąć się niełatwego zadania zrelacjonowania dziejów Fiata na ziemiach polskich od początku powstania włoskiej marki.
Głównym założeniem przy pisaniu książki było opieranie się na dokumentach z archiwów oraz publikacjach prasowych z tamtego okresu. Te drugie są bowiem „oryginałami swoich czasów”, nawet jeśli obecnie istnieje inna ich interpretacja. Nieocenione okazały się najstarsze „zapiski firmowe”, znajdujące się w archiwum w Turynie – Centro Storico Fiat. Wertowaliśmy także dokumenty w polskich instytucjach, m.in. w Państwowym Archiwum w Warszawie, Archiwum Akt Nowych czy Narodowym Muzeum Techniki. W wyjaśnieniu niektórych spraw pomogły nam osobiste wspomnienia lub zdjęcia ludzi związanych z Polskim Fiatem, a dostarczone przez ich potomków.
Poszukiwania śladów Polskiego Fiata nie były jednak łatwe, gdyż sporą ich część zniszczyła zawierucha wojenna. Niektóre wydarzenia udało się wyjaśnić i udokumentować, niektóre pozostały w sferze domysłów, a niektóre zostaną chyba na zawsze tajemnicą, szczególnie, gdy tropy prowadziły na Wschód.
O motoryzacji okresu międzywojennego i o ludziach z tamtych lat ukazało się już wiele publikacji. Choć nasza książka nie pretenduje do miana odkrycia czegoś zupełnie nowego, to staraliśmy się w niej pokazać nieznane fakty, trochę inaczej spojrzeć na dzieje włoskiej licencji i Polskiego Fiata w latach II Rzeczypospolitej.
Inicjatorem i głównym konstruktorem książki jest Filippo Gallino, Włoch z urodzenia, Polak z miłości. Z wykształcenia ekonomista i filolog, a z zamiłowania historyk. Wieloletni dyrektor wydawnictwa „Satiz”, działającego kiedyś na potrzeby Fiata w Polsce. Do „zespołu” zaprosił dziennikarskie małżeństwo, z którymi współpracuje już od ćwierć wieku – Annę Borsukiewicz i Jerzego Kozierkiewicza. Oboje pracowali w dzienniku „Życie Warszawy”, oboje zajmowali się motoryzacją, pisząc o niej i wydając branżowe tytuły, oboje też robili motoryzacyjny public relations.
Pierwowzorem tej publikacji była niewielka książeczka pt. „Tak powstawał Polski Fiat”, wydana kilka lat temu dla szerokiego grona interesariuszy włoskiego koncernu. Okazało się, że tylko część zgromadzonego wówczas materiału została wykorzystana. Dlatego postanowiliśmy podjąć się niełatwego zadania zrelacjonowania dziejów Fiata na ziemiach polskich od początku powstania włoskiej marki.
Głównym założeniem przy pisaniu książki było opieranie się na dokumentach z archiwów oraz publikacjach prasowych z tamtego okresu. Te drugie są bowiem „oryginałami swoich czasów”, nawet jeśli obecnie istnieje inna ich interpretacja. Nieocenione okazały się najstarsze „zapiski firmowe”, znajdujące się w archiwum w Turynie – Centro Storico Fiat. Wertowaliśmy także dokumenty w polskich instytucjach, m.in. w Państwowym Archiwum w Warszawie, Archiwum Akt Nowych czy Narodowym Muzeum Techniki. W wyjaśnieniu niektórych spraw pomogły nam osobiste wspomnienia lub zdjęcia ludzi związanych z Polskim Fiatem, a dostarczone przez ich potomków.
Poszukiwania śladów Polskiego Fiata nie były jednak łatwe, gdyż sporą ich część zniszczyła zawierucha wojenna. Niektóre wydarzenia udało się wyjaśnić i udokumentować, niektóre pozostały w sferze domysłów, a niektóre zostaną chyba na zawsze tajemnicą, szczególnie, gdy tropy prowadziły na Wschód.
O motoryzacji okresu międzywojennego i o ludziach z tamtych lat ukazało się już wiele publikacji. Choć nasza książka nie pretenduje do miana odkrycia czegoś zupełnie nowego, to staraliśmy się w niej pokazać nieznane fakty, trochę inaczej spojrzeć na dzieje włoskiej licencji i Polskiego Fiata w latach II Rzeczypospolitej.
Klienci, którzy oglądali tą książkę oglądali także:
• Wędrówki
• Moje zielone lata
• Żołnierz polski pod Gorlicami 1915
• Okręty Wojenne nr 192 (4/2025)
• Linia Pilicy (Piliza Stellung)
• Fotoreportaż Włodzimierza Parysa: Łódź 1970-1979
• Czechy. To nevymyslíš
• Nakrycia głowy polskich wojsk powietrznodesantowych 1957-2023
• Pleban i wieś
• 598 PZL.42, PZL.43, PZL.46 Sum
• Moje zielone lata
• Żołnierz polski pod Gorlicami 1915
• Okręty Wojenne nr 192 (4/2025)
• Linia Pilicy (Piliza Stellung)
• Fotoreportaż Włodzimierza Parysa: Łódź 1970-1979
• Czechy. To nevymyslíš
• Nakrycia głowy polskich wojsk powietrznodesantowych 1957-2023
• Pleban i wieś
• 598 PZL.42, PZL.43, PZL.46 Sum
Recenzje
Brak recenzji tej pozycji |